zaterdag 10 mei 2014

Amoras 3 in de winkel

Sinds woensdag 7 mei ligt Amoras 3 in de winkel. De spin-off van Sus en Wis zorgde er vorig jaar in zijn eentje voor dat de stripverkoop in Vlaanderen er tien procent op vooruitging, terwijl de verkoop van boeken in het algemeen daalde met 2,6 procent. De oplage van deel drie liegt er dan ook niet om: 150.000 exemplaren. Van deel 1 en 2 zijn ondertussen meer dan 250.000 albums verkocht.

Volgens Charel Cambré verliep de voorbereiding van het derde deel, waarin een helse hoofdrol is weggelegd voor Krimson, eerder hectisch. Door een overvolle agenda heeft hij zelfs de hulp van enkele collega-striptekenaars moeten inroepen. Zo heeft Steven Dupré bijvoorbeeld een twintigtal platen geïnkt.
De deadline voor deel 4 ligt ook al vast: eind augustus. En hij is er nog maar net aan begonnen, dat wordt dus weer spannend! “Tja, soms ben ik misschien te kritisch voor mezelf”, zei hij eerder deze week in Gazet Van Antwerpen. “Dan blijf ik hertekenen.”
Mocht hij nu geen ander werk dan Amoras, dan zouden die twee albums per jaar geen probleem zijn. “Maar ik maak ook nog de opvolger van mijn paleisstrip Albert & Co, dat nu als werktitel Filip & Co heeft. En dan zijn er nog de cartoons voor weekbladen en mijn andere strip Jump.”
Maar zeuren doet hij niet. Hij begint er meestal aan rond een uur of 8 ‘s morgens en stoppen doet hij vaak pas tegen 10 uur ‘s avonds. “En dikwijls werk ik ook nog in het weekend. Ach, ik heb het mezelf aangedaan. Ik had maar niet moeten zeggen dat het wel zou lukken.” De royalty’s maken uiteindelijk veel goed. “Het is hard werken, maar ik krijg ook iets terug.”
Amoras 3 krijgt alvast goede kritieken. De baard van alan moore — a.k.a. Dennis Van Beek — op Brainfreeze: “En laten we ook eens een slow clap doen voor Charel Cambré, wiens tekenwerk zalig is. Zijn pagina’s zijn kundig gemonteerd en zijn personages zijn heerlijk expressief. We hopen dat dit duo bij elkaar blijft om strips te maken. Legendre en Cambré laten zien dat een Hollywoodiaanse manier van verhalen vertellen prima kan in de lage landen.” Zo hoort u het ook eens van iemand anders ...

Geen opmerkingen: