zaterdag 25 februari 2017

Amoras is (bijna) terug!

De succesvolle sage ‘Amoras‘ voegde een uniek verhaal toe aan het universum van Suske en Wiske. Een verhaal dat op zijn beurt weer aanleiding geeft tot nieuwe verhalen. Het aftellen kan trouwens al beginnen, want vanaf 15 maart ligt het eerste deel van de nieuwe reeks ‘De kronieken van Amoras’ in de betere stripwinkel.

‘De Kronieken van Amoras’ vormen een web van verhalen, die telkens uit twee of drie albums bestaan en los van elkaar te lezen zijn. Ze geven achtergrond bij personages of brengen nieuwe mysteries aan het licht. De eerste kroniek neemt een duik in het niet altijd zo duistere verleden van antiheld Krimson. Is Krimson geboren als psychopaat? Of is hij zo geworden? Hoe komt het dat Lambik hem al eerder kende?

CHAREL CAMBRÉ OVER AMORAS DE KRONIEKEN
“Nog niet alles is verteld en getekend. Dit gevoel overheertse toen Marc en ik wat afstand namen van Amoras. We gingen opzoek naar nieuwe uitdagingen en projecten, maar steeds kwamen we terug op hetzelfde punt, Amoras. Net nu ik me goed begon te voelen bij de tekenstijl, die toch wel erg afweek van mijn andere werk, zouden we ermee ophouden? Niet dus, gelukkig waren we niet de enigen die hier zo over dachten. Maak jullie klaar voor een rollercoaster waar je niet zomaar van kan afstappen!”

MARC LEGENDRE OVER AMORAS DE KRONIEKEN
“Van toen ik als snotaap ‘Het Rijmende Paard’ las, vroeg ik mij af hoe het kan dat Lambik in dat album de enige is die Krimson kent. Was er iets gebeurd, deelden die twee een verleden?
Toen Charel en ik klaar waren met Amoras en we ons afvroegen ‘what’s next?’, kwam die scène uit ‘Het Rijmende Paard’ dan ook snel op tafel. En het was meteen duidelijk, niet alles is verteld.”



WIST-JE-DATJE
Dat de schurk Krimson, die in heel veel latere verhalen terugkomt, zijn debuut maakte in ‘Het Rijmende Paard’, kon je hierboven al lezen. Vandersteen baseerde hem op een man, Henri Vinoelst, die vaak in zijn dochters’ manege langskwam. Na een klacht wegens smaad moest Vandersteen de karikatuur enigszins afzwakken en meer stileren.




Album 1 uit ‘De zaak Krimson’ verschijnt op 15 maart.

Geen opmerkingen: