zaterdag 21 januari 2023

Koninklijke Fanfare Sint-Pieter wint Cultuurprijs 2022

Koninklijke Fanfare Sint-Pieter heeft zonet de Cultuurprijs 2022 gewonnen. In een flink gevuld GOC Ter Voncke haalde de fanafare het tijdens een gala-avond ten koste van twee andere supergenomineerden: auteur Nele Baplu en Huiskamerkafee Polemiek. Choreograaf, regisseur en fotograaf Wim Vandekeybus werd gelauwerd voor zijn hele carrière.

GOC Ter Voncke was voor de jaarlijkse hoogmis van Cultuurraad en Jeugdraad opnieuw goed volgelopen. Maar liefst 300 aanwezigen zagen de gedoodverfde topfavoriet Koninklijke Fanfare Sint-Pieter met de hoofdvogel aan de haal gaan. De fanfare werd o.a. voorgedragen door het Sint-Ceciliakoor en carnavalsvereniging Peer Stoet en haalde het in een ultieme stemronde van Nele Baplu.

150 jaar
Maxime De Ceulaer vindt het niet meer dan normaal dat de 150-jarige fanfare de hoogste culturele erkenning krijgt die ons dorp rijk is. “Onze fanfare was jarig in 2022. Dat werd - en wordt nog steeds - op grootse wijze gevierd”, aldus De Ceulaer, die ook één van de stuwende krachten achter de jubileumviering was. Het feestprogramma omvatte onder meer een set op Clamotte Rock (i.s.m. the Priceduifkes) waarvoor de fanfare, naast lovende kritieken, een nominatie voor de VLAMO-award in de wacht sleepte.
Op 22 oktober speelde Sint-Pieter een galaconcert in de kerk, met topsolisten Emilie De Voght (sopraan) en Tommy Verschoore (trombone). “Wie er bij was getuigde van een magische avond”, aldus De Ceulaer. Jeugdband JOLO gaf op 20 november dan weer een eigentijds ontbijtconcert. 200 toeschouwers genoten eerst van een lekker ontbijt en daarna van een knap concert.
Het feestjaar wordt straks iets later dan gepland - moet nog gezegd worden waarom? - afgesloten met Palmenconcerten op 1 en 2 april 2023. “Deze concerten zullen in het teken staan van ‘Armada’, een werk dat door de vermaarde componist Stijn Aertgeerts werd gecomponeerd in opdracht van, en speciaal voor, Sint-Pieter. Met al deze initiatieven wist de fanfare niet alleen zichzelf, maar gans Herenthout in de picture te zetten”, benadrukt De Ceulaer. “Men promootte het orkest, op artistiek hoogstaande en bovendien originele wijze bij het grote publiek, en bij de jeugd in het bijzonder. Bovendien vergrootte men met hun compositieopdracht het repertoire voor deze orkestvorm.”

Carrièreprijs
Choreograaf, regisseur en fotograaf Wim Vandekeybus mocht uit handen van cultuurraadvoorzitter Eddy Verschueren en burgemeester Stijn Raeymaekers de carrièreprijs in ontvangst nemen. Zijn eerste voorstelling ‘What the Body Does Not Remember’ (1987) werd meteen bekroond met een Bessie Award, een prijs die wordt toegekend voor grensverleggend werk. In 1990 deed Vandekeybus dit huzarenstukje nog eens dunnetjes over met ‘Les porteuses de mauvaises nouvelles’ (1989).
Vandekeybus haalde op het podium - dat voor de gelegenheid was ingekleed als huiskamercafé Stefalies, met barman Stefan Laenen en vaste klant Marlies Verschueren als presentatoren - jeugdherinneringen op aan de Chiro en de carnavalsstoet. Schepen Willy Torfs verraste de aanwezigen met een filmpje van een Chirokamp uit 1982. Je zag Vandekeybus door de Kempense bossen hossen verkleed als zwarte medemens, mét een strooien rokje om en een ring door de neus. Hi-la-risch, maar echt ‘woke’ kan je het niet noemen.
Soit, ondertussen zijn we 46 (!) theater- en dansvoorstellingen later. En af en toe doet Wim Vandekeybus een toenadering naar het witte doek. Met het meer recente ‘TrapTown’ (2018) bijvoorbeeld. In deze interdisciplinaire voorstelling gingen dans, muziek (Trixie Whitley en Phoenician Drive), tekst (Pieter De Buysser), architectuur (Gijs Van Vaerenbergh) en film hand in hand. Wist-je-datje: voorzitter Eddy Verschueren had een kleine figurantenrol in het filmgedeelte van ‘TrapTown’ ...

Duim en verdienste
De felbegeerde Jeugdduim ging naar Archie Fest. Het feestje naar aanleiding van 30 jaar Jeugdhuis ’t Verschil haalde het van de eveneens 30-jarige Speelpleinwerking en Imani Verstappen. En passant werd met Cato Op de Beeck ook de nieuwe voorzitter van de Jeugdraad voorgesteld.
Pieter Golaszewski - what’s in a name - en Eline Godelaine kregen de Trofee van Verdienste voor hun raamgedichten. Er was dit jaar trouwens geen gedoe tijdens de pauze in lokaal 10 en later op het podium. Aangezien er maar één genomineerde voor de Trofee van Verdienste werd weerhouden, moesten de aanwezige stemgerechtigde leden van de Cultuurraad zich ook niet afzonderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten