Precies 150 jaar geleden bolde de eerste trein vanuit het binnenland richting Turnhout. Die vertrok toen in het station van Kontich en stoomde via Lier, Nijlen, Bouwel, Herentals, Lichtaart en Tielen naar Turnhout. Die verjaardag werd afgelopen weekend gevierd met nostalgische ritjes met de stoomtrein.
Even leek het trouwens mis te lopen, toen zaterdag een brand uitbrak in één van de historische wagons. Die werd volgens de politie snel geblust. De isolatie van één van de wagons stond in brand bij het binnenrijden van het station Turnhout. De brandweer, die ter plaatse was om de stoomlocomotief te voorzien van water, kon meteen beginnen blussen waardoor de schade beperkt bleef. Oorzaak was vermoedelijk een oververhit remsysteem. Niemand van de passagiers raakte gewond. Uit veiligheidsoverwegingen werd de wagon losgekoppeld en buiten dienst geplaatst. De historische trein werd hierdoor korter, de ritjes zeker niet minder plezant.
Net als vorige zaterdag zal het indertijd, op 23 april 1855, op het perron van het station in Turnhout wel een drukte van jewelste zijn geweest. Mensen die staan te wachten en nieuwsgierig over het spoor turen om te kijken of de trein er al aankomt. Klokslag kwart over elf zaterdag hoorden de wachtenden op het perron in Turnhout het verlossende en typische geluid dat een stoomtrein maakt. De stoomtrein had het traject van 1855 vanuit Lier naar Turnhout nog eens overgedaan. In alle stations tussen Lier en Turnhout werd halt gehouden en waren er activiteiten. Heel het weekend reed de stoomtrein op en af.
We beseffen het misschien niet, maar in 1855 moet die eerste treinrit voor de Kempen van essentieel belang zijn geweest. Het was wellicht de eerste keer dat onze regio qua mobiliteit echte aansluiting kon zoeken met binnenland. Een reizende fototentoonstelling moet dit historische feit de volgende weken nog meer onder de aandacht brengen. Onder impuls van de heemkring van Lier werd een boek uitgegeven. Uitgeverij Brepols bracht het boek op de markt. Het werd zaterdag officieel voorgesteld in het stadhuis van Turnhout.
Hoe zeer er ook werd gefeest, er was ook reden tot droefenis want op de lijn Lier-Turnhout vonden twee zware treinrampen plaats. In 1943 in Lier gebeurde een ramp, maar het zwaarste ongeval dateert van 1908. Toen kwamen op het traject Kontich-Turnhout 37 mensen om het leven, het merendeel Kempenaars. (Bronnen: Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten