woensdag 8 juni 2005

Christoph Buermans rijdt zijn laatste rit

Vandaag maakt Christoph Buermans zijn laatste rit door Herenthout. Als groenteboer welteverstaan. Een kleine elf jaar geleden besloot Christoph om met paard en kar groenten en fruit te verkopen. "Het constant vertrekken en stoppen zou niet haalbaar zijn met een vrachtwagen", aldus de sympathieke paardenliefhebber. "Met een vrachtwagen heb je ook nog de stinkende en vervuilende uitlaatgassen, geef mij maar de milieuvriendelijke paarden".
Christoph leverde trouwens jarenlang ook op een andere manier zijn bijdrage voor een beter milieu. Iedereen die een eigen netzak meebracht, kreeg vijf eurocent korting op de aankopen.
De man van Bonanza droeg ook zijn steentje bij tot de verkeersveiligheid. "Mijn wagen is een verkeersdrempel die zich voortdurend verplaatst. Tijdens mijn ronde rem ik het verkeer voortdurend af", zei hij ooit grappend in de krant. Sommige leurders verbaasden zich over het feit dat hij vijf dagen per week in Herenthout rondrijdt. "Die gasten doen soms drie dorpen op een dag. Je moet niet rijden maar verkopen, zeg ik dan."
En dan is er nog zijn absolute handelsmerk: alle dagen vers. Christoph haalde zijn koopwaar op de vroegmarkt in Mechelen: "In de winter rij ik drie keer per week, in de zomer elke dag. Ik sta om 3 uur op en ben om 5 uur terug. Het is weliswaar vroeg vertrekken maar zo weet ik tenminste wat ik in huis haal. Met rommel rij ik niet rond."
Over zijn paarden vertelde hij: "Op de plaatsen waar we de week voordien halt gehouden hebben, stoppen ze automatisch opnieuw." En over zijn Bonanza-muziekje: "Een bel vond ik eigenlijk te alledaags. Het moest iets speciaal zijn en het moest iets te maken hebben met paarden. Op die manier ben ik bij dat liedje van Bonanza terecht gekomen."
Trouwe klanten van Groenten & Fruit Bonanza hebben ondertussen al kennis kunnen maken met Laurens Dielens uit Bouwel, die de ronde van Christoph overneemt. Hij zal zich evenwel verplaatsen zónder paarden, zodat samen met Christoph ook de vertrouwde paard-kar-combinatie uit ons straatbeeld verdwijnt...


De 'kar' van Christoph werd gebouwd door A&C Noyens uit Olen. (foto: A&C Noyens)

Geen opmerkingen: