woensdag 8 maart 2006

Cis Bierinckx nieuwe directeur Beursschouwburg

Het hing al een tijdje in de lucht en het is nu ook officieel: de nieuwe directeur van de Brusselse Beursschouwburg is niemand minder dan Cis Bierinckx. Eén en ander werd gisterenavond bekendgemaakt door Annemie Neyts, de voorzitter van de bestuursraad. Bierinckx tekende een contract van zes jaar. “Ik denk drie jaar nodig te hebben om de Beurs opnieuw een profiel te geven”, zei Bierinckx gisteren, nadat de laatste punten en komma’s van zijn contract geregeld waren. “Daarna is er tijd om te oogsten. Via mijn netwerk wil ik de Beurs op de kaart zetten, ook internationaal.”
Aan de opbouw van dat nieuwe profiel zal wel enig doortastend crisismanagement vooraf moeten gaan: de Beurs heeft, zoals Neyts zei, “een annus horribilis” achter de rug. In februari 2005 nam Guido Minne ontslag als directeur, in december stapte de theaterprogrammator op en begin dit jaar werden de zakelijk leider en de muziekprogrammator aan de dijk gezet. Helemaal erg was het ontslag van Marie Droogmans, die Minne in december was opgevolgd maar na twee maanden proefdraaien de handdoek in de ring gooide. De raad van bestuur heeft nu de runner-up van de vorige sollicitatieronde opgevist: Cis Bierinckx.
De Morgen en De Standaard schetsen vandaag een profiel van de nieuwe directeur en laten hem ook uitgebreid aan het woord. Wie is Bierinckx? Google legt links naar homepages van binnen- en buitenlandse festivals, kunsthuizen en filmtijdschriften. Cis Bierinckx (Lier, 3 december 1955) werkte de voorbije decennia samen met theatermakers, beeldend kunstenaars, dansers en cineasten, en heeft zo ongeveer alles gedaan wat je in de kunstwereld kan zijn. Hij was al productieleider, programmator, curator, adviseur, publicist, noem maar op. Na theaterverantwoordelijke in deSingel te zijn geweest, ging hij in 1986 in New York aan de slag, en later in Ljubljana, Lissabon, Johannesburg, Fribourg en Salzburg. Van 1997 tot 1999 was hij productieleider theater bij de Salzburger Festspiele onder leiding van Gerard Mortier, van 2000 tot 2003 film- en videocurator in het Walker Art Center in Minneapolis.
“Tussen 1986 en 2003 ben ik weinig in België geweest”, zegt Bierinckx. De voorbije jaren dook hij echter almaar vaker dicht bij huis op. Afgelopen jaar stelde hij de videobiënnale Contour in Mechelen en het beeldende kunstluik van de Poëziezomer in Watou samen, en hij programmeert voor het Filmfestival van Vlaanderen Gent. “Eigenlijk was ik al lang op zoek naar een huis. Ik heb er nu een gevonden en zal er zorg voor dragen. De Beurs is altijd een belangrijke, dwarse plek geweest en dat moet ze in de toekomst weer worden, zij het op een nieuwe manier. Ik ga voor de cross-over en beeldcultuur.”
Cis Bierinckx gaat vandaag al aan de slag, om meteen het festival Klinkende Munt samen te stellen en het programma van volgend seizoen uit te werken. Toch hoopt hij op krediet te kunnen rekenen. “Ik ben geen tovenaar. Je hebt drie jaar nodig om een huis écht te profileren. Please don't shoot the pianoplayer too early. Eerst moet ik de stad en het gebouw aanvoelen.” Als het van hem afhangt, zal het gebouw er snel anders uitzien. “Nu staat het er wat grauw en verlaten bij. Een simpele ingreep, zoals licht of projectie, kan van op straat een levendige indruk geven. Zelfs zonder dat er binnen activiteiten zijn. We moeten het gebouw opnieuw een leven geven.”
Financieel staat de Beursschouwburg veilig, verzekert de nieuwe directeur. “Het komt er nu in eerste instantie op aan een artistieke ploeg rond mij te verzamelen. Ik ga op zoek naar mensen die een beetje van alle markten thuis zijn.” Op de vraag of het zijn moeilijkste opdracht ooit wordt, antwoordt hij gevat: “Elke opdracht is moeilijk.” (Bronnen: De Morgen & De Standaard)

Geen opmerkingen: