Het is druk ten huize Bierinckx in Lokeren. Cis is bezig met uitnodigingen te versturen voor ZONE, zijn Documentaire FilmPlatform dat van 15 tot 19 maart 2006 plaatsvindt in Gent, Kortrijk en Antwerpen. Ideeën over waar het met de Beurs naartoe moet, heeft hij te over. De beurs moet een soort laboratorium van de kunst worden, waar allerlei kunsttakken elkaar overlappen. Avant-garde dus, dat waar de Beurs altijd al sterk is in geweest. “Eigenlijk is het altijd zoeken naar een goede balans. Naar het ongekende, het avontuur en toch enkele zekerheden omdat je zo eigenlijk een huis in balans kan houden”, legt hij uit. “Het is toch altijd belangrijk dat, als je zo’n huis hebt, dat je een volle zaal hebt en dat je daar niet met lege stoelen zit. En belangrijk is dat niet enkel het café goed draait”, beseft hij.
Cis Bierinckx heeft alleszins ervaring zat. Zo werkte hij onder meer met Gerard Mortier in Salzburg en voor het Walker Art Center in Minneapolis. Alleen al vorig jaar kwam hij drie keer prominent in beeld, telkens bij heel uiteenlopende evenementen. Zo verzorgde de curator de Biënnale voor Videokunst Contour in Mechelen, selecteerde hij werk voor de 25ste editie van de Poëziezomer in Watou en maakte hij de selectie voor het Vlaams-Nederlands Theaterfestival, dat hier in Brussel in het Kaaitheater plaatsvond. Ongetwijfeld boezemt hij ook de overheid vertrouwen in, want vorige maand kreeg hij de Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Film.
Het minste wat van de vijftigjarige Cis Bierinckx kan worden gezegd, is dat hij een artistieke duizendpoot is, die zich in verschillende genres van de kunst thuis voelt. En dat hij ervaring zat heeft, ook in het buitenland. Audiovisuele creatie en film hebben altijd een hoofdrol gespeeld in Bierinckx’ activiteiten. Hij was bijvoorbeeld de initiatiefnemer van het documentairefestival Viewpoint in Gent, hij verzorgt de programmering van A look apart van het Filmfestival van Gent en was producent. De raad van bestuur van de Beursschouwburg kwam uit bij Bierinckx nadat was gebleken dat “de Beursschouwburg en Marie Droogmans zich op elkaar hebben verkeken,” in de woorden van voorzitster Annemie Neyts, vorige vrijdag op TV-Brussel. Droogmans verdwijnt amper luttele weken nadat Dirk Seghers en Frederik Verrote werden ontslagen. “Het is een mooie kans natuurlijk, na al die jaren dat ik freelance en als een soort nomade gewerkt heb, om eindelijk zo eens in een gebouw binnen te komen dat je zelf kan kneden”, beseft Bierinckx.
Intussen wordt in Brussel en in de media volop gediscussieerd over hoe het zo grondig fout is kunnen gaan in de Beursschouwburg. De ontslagen hebben elkaar er het voorbije jaar in sneltempo opgevolgd. Een jaar geleden werd een eind gemaakt aan de samenwerking met Guido Minne, die toen directeur was. Daarna geraakte bekend dat de overheid plannen koesterde om het jeugdtheater Bronks in de Beursschouwburg onder te brengen, maar uiteindelijk werd toch beslist Bronks een eigen stek te gunnen op de Varkensmarkt. Voor sommigen ligt de oorzaak van de malaise onder meer bij het vernieuwde gebouw, waarin het moeilijk werken is. Anderen vinden dat de culturele uitstraling was verdwenen, dat de Beursschouwburg te weinig was geëvolueerd en dat ze zich te weinig had ingeschakeld in het Brusselse culturele netwerk. (Bronnen: Brussel Deze Week en TV-Brussel)
IDENTIKIT
• Werkte, na opleiding aan het Technisch Handelsinstituut in Herentals, als notarisklerk, bediende en opvoeder. Startte als veertienjarige mee Filmclub ’67 op en was een tijd lang voorzitter van Jeugdclub Selkit in Herenthout waarvoor hij zowel rockconcerten, tentoonstellingen, theater- en filmvoorstellingen organiseerde.
• Sinds de jaren zeventig geboeid door podiumkunsten, beeldende kunst, video, film en performance art. Uit die tijd dateert de bijzondere aandacht voor het interdisciplinaire.
Richtte eind jaren zeventig met enkele vrienden het kunstencentrum MAGMA in Herentals op waar, naast de programmatie van verschillende tentoonstellingen en theatervoorstellingen, eveneens onderdak werd verschaft aan Jan Fabre voor de realisatie van de 8 uur durende voorstelling ‘Theater zoals te voorzien en te verwachten valt’.
• Werd in juni 1979 ondervoorzitter van de eerste Culturele Raad van Herenthout.
• Werd begin jaren tachtig door Sfinks Boechout gevraagd om de productieleiding waar te nemen van Guy Cassiers’ theaterstuk ‘Daedalus’.
• Was van 1984-1986 verantwoordelijke theater bij deSingel in Antwerpen en coördineerde in opdracht van deSingel tweemaal Boulevard of Broken Dreams in Antwerpen.
• Verhuisde eind 1986 naar New York waar hij o.a. werkte met Meg Stuart, Randy Warshaw, Ann Papoulis, Dennis O’Connor, Joseph Lennon, Vera Mantero e.a. Correspondeerde vanuit New York voor o.a. het dansmagazine NOTES, Film & Televisie, Dance International en adviseerde over dans voor Holland Festival en Springdance. Was tijdens diezelfde periode in opdracht van het Mickery Theater productieleider voor een theaterwerk van en met Halasz Peter.
• Vestigde zich eind 1992 in Ljubljana (Slovenië) waar hij zich actief integreerde en inleefde in het cultureel veld en o.a. nauw samenwerkte met Plesni Theater Ljubljana, Film Art Festival Ljubljana, Iztok Kovac, Neue Slowenische Kunst. Werd door Belluard-Bollwerk, Fribourg (Zwitserland) in 1993 gevraagd om de 10de editie van hun kunstenfestival samen te stellen waarop hij o.a. Handspring Puppet Company, Meg Stuart, Nea Skini, Victoria (Arne Sierens), de beeldende kunstenaars David Hammons, Pedro Cabrita Reis, Jimmie Durham, filmmaker Johan Van Der Keuken uitnodigde.
• Werd in 1994 gevraagd om het TIME Festival 1995 in Gent te coördineren waar hij naast de Weense dichter Ernst Jandl ook verschillende nationale en internationale theater- en dansproducties uitnodigde. Gaf met het festival productionele steun aan ‘Moeder en Kind’ van Alain Platel en Arne Sierens, en introduceerde het beeldend werk van onder andere Rineke Dijkstra en Johan Grimonprez.
• Na het TIME Festival vervulde hij programmeringsopdrachten voor Sommerszene Salzburg (1994-1997). Werd door het kunstenfestival Belluard-Bollwerk in Fribourg tweemaal (1995 en 1998) als programmator teruggevraagd en is nog steeds artistiek raadgever bij dit festival.
Was van 1997 tot 1999 productieleider theater bij de Salzburger Festspiele onder leiding van Gerard Mortier. Is curator van het Theaterfestival 2005.
• Werd in 2000 door het Walker Art Center in Minneapolis (USA) uitgenodigd om het film- en videodepartement te leiden. Stelde door de jaren heen filmprogramma’s samen voor Studio Skoop in Gent. Richtte in 1994 het documentair filmfestival VIEWPOINT in Gent mee op en vult sinds 2001 voor het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen te Gent het programma A LOOK APART in. Organiseerde in 2004 de lezing en filmcyclus ‘LOS ANGELES VICE VERSA’ in het Film-Plateau Gent. Is adviseur voor het Internationaal Film Festival Rotterdam en lanceerde recent het 1e Documentair Filmplatform ZONE in Gent, Antwerpen en Kortrijk.
Stelde verschillende internationale tentoonstellingen hedendaagse kunst samen waaronder WHAT? A TALE IN FREE IMAGES voor Brugge 2002. In opdracht van het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent en de gemeente Bredene verzorgde hij GRASDUINEN 01 (april 2004) en 02 (juni 2004). Werd door CONTOUR Mechelen vzw gevraagd om in het kader van Mechelen 2005 ‘Stad in vrouwenhanden’ de 2de Biënnale voor Videokunst samen te stellen. Presenteerde in mei 2004 in opdracht van de tentoonstellingsruimte Platform GARANTI, Istanbul het werk van vijf Vlaamse kunstenaars. Was curator voor het ‘bewegend beeld’ in het kader van de Poëziezomers Watou 2005.
• Als filmproducent engageerde hij zich met filmmakers als An van. Dienderen, Olivier Zabat en Harun Farocki. Hij was co-producent van de internationaal gelauwerde Argentijnse film ‘Parapalos’ van cineaste Ana Poliak. Werkt momenteel samen met cineast Gerrit Messiaen aan een documentaire over de Amerikaanse componist/pianist Fredric Rzewski en met Ana Poliak als producent van haar nieuwe film “El Rubor”.
• Vervult verder een adviserende rol op gebied van theater, dans, film, video en hedendaagse kunst bij verschillende nationale en internationale organisaties en culturele instellingen. Is voorzitter van de RVB van Damaged Goods (Meg Stuart). Was internationaal jurylid op nationale en internationale filmfestivals zoals o.a. Springdance Cinema, Cinema Novo Brugge, Festival International de Films de Fribourg, Buenos Aires Independent Film Festival, Prix Henri Storck, het documentair filmfestival in Marseille, Crossing Europe Linz, Munich Documentary Film Festival e.a. Maakt deel uit van de Beoordelingscommissie Kunstencentra en Werkplaatsen van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Het allereerste bestuur van de Culturele Raad in het gezelschap van toenmalig schepen van Cultuur Tuur Baeten, met Cis Bierinckx zittend aan tafel (tweede van rechts). (Foto Jules Bouwen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten