Test-Aankoop heeft de dienstverlening en informatieverstrekking in 159 steden en gemeenten onderzocht. Slechts 27,7 procent van de onderzochte steden en gemeenten kreeg een goed of heel goed eindresultaat, een vierde van de Brusselse gemeenten scoorde ronduit slecht, aldus Test-Aankoop op een persconferentie deze middag in Brussel.
De loketten van de burgelijke stand zijn bij 29 procent van de administraties minstens een maal per week tot 19 uur open; 37 procent van de kantoren is ook op zaterdagvoormiddag open. In 44 procent van de gemeenten en steden was toegang voor mensen met een handicap moeilijk tot onmogelijk. De prijzen van een reispas lopen ook sterk uiteen: van 71 tot 114 euro. Vilvoorde en Waregem zijn de enige twee gemeenten die van Test-Aankoop een topscore krijgen.
Enkel de gemeenten met het grootste aantal inwoners werden door de onderzoekers van het consumentenmagazine aan de tand gevoeld. Het gemeenteloket van Herenthout werd niet geënquêteerd. En dat is jammer want sinds Nathalie Van Herck als snelste antwoordde op een e-mail van het Radio 1-programma ‘Naast de kwestie’, heeft onze gemeentedienst aan populariteit gewonnen. De ambtenaren op het gemeentehuis worden overstelpt met vragen en ook de mailbox van de gemeente bulkt van de positieve reacties en felicitaties.
Soms zit er ook een speelse vraag tussen. Zo vroeg een inwoner tot hoe laat hij in het dorp op zijn fluit mag spelen. “Uiteraard beantwoorden we alleen de ernstige vragen”, zegt een medewerker in De Streekkrant van deze week. “Werk en efficiëntie blijven voor ons primeren.” (Bronnen: belga en De Streekkrant)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten