woensdag 17 oktober 2007

Edith ­Cassiers bekroond

Edith ­Cassiers (Bergen) was de grote prijzenkaper op de 27e editie van de Soetendaelle poëzie­wedstrijd. De leerlinge van het zesdejaar ­Latijn-wiskunde van Atheneum De Vesten in Herentals zag maar liefst vijf van haar zes ingezonden gedichten bekroond. Eén en ander leverde Edith een niet onaardige geldsom en een stapel poëziebundels op.
De Soetendaelle poëzie­wedstrijd is een organisatie van de vzw Jeugd en Poëzie en de grootste in zijn soort in Vlaanderen. De literaire raid van Edith was niet echt een verrassing. Haar palmares is al goed gevuld voor een zeventienjarige. Het Huirtuitse literaire talent was eerder al twee keer laureaat van de ­Junior Journalistenwedstrijd en behaalde ook de eerste prijs in de ‘Schrijf de liefde’-wedstrijd van Uitgeverij De Eenhoorn. “Ik ben verknocht aan bellettrie”, zegt Edith vandaag in Gazet van Antwerpen. “Al sinds ik mijn eerste woordjes kon lezen, voelde ik de behoefte om te schrijven. Ik ben een enorme boekenwurm en fantaseer ook graag. Bovendien is schrijven een uitlaatklep. Ik kan er mijn emoties mee uiten.”
Aanvankelijk wou Edith met haar schrijfsels niet naar buiten komen. “­Poëzie is nogal intiem. Het vraagt de nodige lef om ermee naar de buitenwereld te stappen”, zegt ze hierover. Gelukkig is haar jongere zus Margot een betrouwbare toetssteen. “Ik kan haar elk moment van de dag naar mijn kamer roepen om een gedicht te lezen. Ook mijn ouders, fervente lezers, raadpleeg ik meestal.”
Concrete literaire ambities koestert Edith niet meteen. “Wel staat vast dat ik zal blijven schrijven. En stiekem hoop ik dat er ooit iets van mij uitgegeven wordt. Als de lezers er dan even veel van genieten als ik tijdens het schrijven, is het prima.” Edith is trouwens niet voor één gat te vangen en speelt ook nog altsax bij de Herenthoutse fanfare en is voorzitster van de leerlingenraad.
Op het Atheneum De Vesten in Herentals zijn ze best trots op de prestaties van onze dorpsgenote. “Met de klassieke pianiste Elisabeth Crommelynck hebben we nog een fameus aanstormend talent op de school”, weet pedagogisch coördinator Louis Van de Ven. “En hou de zus van Edith maar in de gaten. Ook die heeft grote literaire talenten.” En dat voor twee meisjes die lagere school hebben gelopen in de Vonckstraat, in ’t Klavertje. Tsss ...

Geen opmerkingen: