In de eerste Passe-Partout van het nieuwe jaar lezen we een stukje over de houten fietsbrug op de grens van Herenthout en Morkhoven. De brug over de Wimp werd vorige maand officieel ingehuldigd en is vervaardigd van hout dat het FSC-label draagt. Dit label, dat wordt ondersteund door het Wereldnatuurfonds (WWF), geeft aan dat een product afkomstig is uit een duurzaam beheerd bos.
Maar voor de brug er uiteindelijk lag, stroomde er heel wat water door de Wimp. De werken namen immers heel wat tijd in beslag. Al in augustus startte aannemer De Peuter met de voorbereidende werkzaamheden aan het fietspad langs de Doornstraat. Het resultaat mag gezien worden: de scheiding tussen het fietspad en de rijweg bevordert de veiligheid van de tweewielers.
“Het fietspad begint in Lankem en eindigt aan de grens met Herenthout”, legt de Herentalse schepen Jos Schellens (sp.a) uit. “Voor de aanleg van het fietspad werd geopteerd voor rood beton. Dit is duurzaam en makkelijk te onderhouden.”
Aan het kruispunt met de Schransstraat werd printbeton gebruikt. “Printbeton bestaat uit grote betonnen platen waarop een patroon geprint wordt”, weet schepen Schellens. Het ziet eruit als klinkers maar is veel steviger. Dit is nodig omdat de weg veel gebruikt wordt door traktoren.” Het Herentalse stadsbestuur ontving een subsidie van de Provincie Antwerpen voor de aanleg van het fietspad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten