Hoog gespannen waren ze, de verwachtingen rond het concert van het Britse Editors in de Brusselse AB. Dat de drie Belgische clubshows (Hof ter Lo, Vooruit, AB) al weken op voorhand waren uitverkocht, betekende dat wij lang niet de enigen waren die er zo over dachten. En het moet gezegd: onze verwachtingen werden gisteren meer dan ingelost.
Begon één en ander eerder rustig met de opzwellende synthesizers van ‘Camera’, dan deelden de muzikale erfgenamen van Joy Division met het tweede nummer in hun setlist, ‘An End Has A Start’, een mokerslag van jewelste uit. Knock-out in de tweede ronde, iedereen meteen uitgeteld tegen het canvas. Maar de scheids liet begaan, waardoor de uppercuts elkaar in sneltreinvaart opvolgden.
Met constante ritmewisselingen zette de groep het publiek steevast op het verkeerde been. In het hypnotische ‘Bullets’, bijvoorbeeld. De kracht van dit gedreven gitaarduel zat ‘m in het samengebalde moment waarop alle instrumenten even wegvielen, zanger Tom Smith een ijzingwekkende kreet slaakte en gitarist Chris Urbanowicz met zijn Rickenbacker de rest van het nummer droeg.
Het was trouwens het tremolospel van Urbanowicz dat de songs van Editors steevast naar ongekende hoogten stuwde. Van The Edge en Johnny Marr moet het geleden zijn, dat een gitarist nog zó zijn stempel wist door te drukken. Voeg daarbij Smiths rokerige baritonstem, die zich samen met de bezwerende ritmes van drummer Ed Lay en bassist Russell Leetch, als een slechte droom in je hoofd nestelen, én je wilt nooit meer ontwaken.
Ronduit adembenemend gisteren was het onderhuidse ‘Push Your Head Towards The Air’, met enkel Tom Smith op gitaar en Russell Leetch aan de piano. ‘The Weight Of The World’, met de fantastische openingszin “Keep a light on those you love, they will be there when you die”, schitterde dan weer als een diamant op een Huirtuits vertelmoment. ‘Munich’ (“You speak when you’re spoken to”), ‘All Sparks’ en ‘Fingers In The Factories’ zorgden voor euforie.
De veroveringstocht van Editors was bovendien niet alleen een lust voor het oor, maar ook voor het oog. Het sobere maar o zo efficiënte lichtspel stond in schril contrast met de capriolen van zanger Tom Smith, die je gerust een écht podiumbeest mag noemen. Zo ging hij tijdens het eerste bisnummer - het bijna epische ‘The Racing Rats’ - een gevecht aan met de piano, waarbij hij zich kronkelde in elfendertig bochten, om het ding uiteindelijk langs achter te nemen.
Minst verwachte song in de setlist was - de Cure-cover ‘Lullaby’ niet te na gesproken - misschien wel ‘You Are Fading’, een b-kantje dat ook is terug te vinden op de gelimiteerde oplage van ‘The Back Room’, het eerste album van de groep. Een ‘afdankertje’ om u tegen te zeggen. “This will be our last song of the evening”, deelde Smith ons even later mee en bij een magistrale uitvoering van ‘Smokers Outside The Hospital Doors’ ontplofte de zaal voor een allerlaatste keer.
Editors heeft gisteren de puntjes op de i gezet. Volgend jaar moet Vorst er dan ook aan geloven!
Setlist >>> 1. Camera // 2. An End Has A Start // 3. Blood // 4. Bullets // 5. The Weight Of The World // 6. Escape The Nest // 7. Lights // 8. When Anger Shows // 9. Spiders // 10. Lullaby // 11. All sparks // 12. Munich // 13. Push Your Head Towards The Air // 14. Bones // 15. Fingers In The Factories /// 16. The Racing Rats // 17. You Are Fading // 18. Smokers Outside The Hospital Doors
Gezien >>> Editors, in de AB in Brussel, op 11 maart 2008.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten