woensdag 1 oktober 2008

De Morris en de Diane stoppen ermee

Na 45 jaar hebben Maurits Dresselaers en zijn wederhelft Diane Witvrouwen hun krantenwinkel in de Koestraat gesloten. Dé Morris had jarenlang een eigen krantenronde in Huirtuit; dé Diane stond achter de toonbank van de winkel. Opvolgers Steven Segerink en zijn vriendin Ine Van Echelpoel waren op de sluitingsdag de laatste klanten.
“Morgen (vandaag, red.) kan ik voor het eerst in vijfenveertig jaar eens uitslapen. Of m’n ontbijt zittend opeten. Daarvoor kreeg ik nooit de kans omdat ’s morgens de winkelbel het meest rinkelt”, zegt Diane vandaag in Gazet van Antwerpen. Terwijl zij achter de toonbank stond, bestelde Maurits 42 jaar lang de gazetten en de boekskes aan huis.
Maar eigenlijk heeft Maurits het als krantenbezorger een halve eeuw uitgezongen. Op twaalfjarige leeftijd deed hij voor Marcel ‘van Pitjes’ Bruynseels - die eerst winkel had in de Kloosterstraat en nadien naar de Markt verhuisde - immers al toer op de Bergen. “Er liep toen een kasseibaantje naar dat gehucht waarvan ik vermoed dat het dateerde uit de tijd van de Romeinen”, herinnert hij zich in De Nieuwe Schakel van september 2002. “Had het gesneeuwd, dan moest ik alles te voet doen. In die tijd werd er immers nog niet gestrooid.”
Aanvankelijk reed Maurits enkel ‘voor en na’ voor Marcel van Pitjes. De jonge Morris had namelijk leren snijden in de vakschool en zat dus in ’t steentje. De lokroep van de gazettenronde was echter té sterk en in augustus 1960 begon de zoon van Pol van Muizen op zijn eigen.
In die beginjaren reed Maurits álle dagen met de fiets naar de statie van Bouwel om de boekskes af te halen; de gazetten werden bij hen thuis (toen nog de Gildenzaal) afgeleverd. “Toen het station van Bouwel verdween, moest ik mijn leesvoer in Herentals gaan oppikken. Het gebeurde meermaals dat mijnen artikel er niet bij was op de trein en dat ik met lege handen moest terugkeren. Gevolg: de mensen kregen hun gazet of boekje soms veel te laat in de bus, ooit zelfs pas om zes uur ’s avonds.”
Op 31 augustus 2002 werkte Maurits z’n laatste krantenronde af. Gedurende al die jaren heeft hij amper drie vloos versleten. Het eerste exemplaar had hij geërfd van Marcel Bruynseels. Het ding behoort thans tot de collectie van heemkring Sandelyn.
En nu behoort ook de gazettenwinkel van Maurits en Diane tot het Huirtuits patrimonium. Ine en Steven starten nu zaterdag met hun krantenwinkel aKtueel in de Vonckstraat. Het koppel hoopt dezelfde bezieling als Diane en Maurice aan de dag te kunnen leggen. “Wist je dat Diane huilde toen ze het overnamecontract tekende?”, verklapt Steven in de krant. “Hun klanten zijn in al die jaren vrienden geworden. Ik neem contracten en de Lotto over. Maar het belangrijkste dat ik wil overnemen, is vriendelijkheid. Dé grote troef van Dresselaers!”

Geen opmerkingen: