zondag 12 oktober 2008

Wim Van Looy is nieuwe prins

Herenthout heeft een nieuwe prins. Carnavalsvereniging Peer Stoet verkoos vrijdagavond de 29-jarige Wim Van Looy tot prins carnaval 2009. Veel concurrentie had Van Looy niet, want hij was de enige kandidaat. Ludwig ‘Lutjes’ Leysen is de kersverse nar.

Van Looy is in de lange Huirtuitse carnavalsgeschiedenis de eerste prins met de voornaam Wim. De jonge bediende mag zich dus prins Wim I noemen. Bij de weg: Wim Van Looy werd geboren in 1978 en woont samen met zijn vriendin Cindy Dierckx. Het koppel heeft twee kindjes: Lise (4) en Stan (14 maand).
De verkiezing werd op vrijdagavond in het Tegendeel meteen stevig gevierd. En uitslapen was er de volgende dag niet bij. “Zonder compassie moest ik ’s anderendaags vroeg uit de veren om me een prinsenpak te laten aanmeten. Dat hagelwitte kostuum maken ze in Zonhoven. Nadien reden we naar Maaseik. Daar kocht ik mijn steek, de prinselijke hoed met veren”, reconstrueert Wim één en ander vandaag in De Zondag.
Maar prins carnaval zijn vergt nog meer opofferingen. “Ik voetbal bij een lokale club. Ik liet de jongens gisteren weten dat ik een half jaartje niet op het veld verschijn. Ten eerste is het moeilijk te combineren met de drukke feestagenda. Maar bovenal wil ik niet het risico van een kwetsuur lopen. Stel je voor: een gekwetste prins. Onmogelijk om dan een polonaise te hinken.”
Voor Wim, die al sinds z’n zestiende in de stoet loopt, is de titel van prins carnaval alvast een droom die uitkomt. “Het idee om prins te worden, speelt al langer in mijn hoofd. Een jaar of vier geleden wilde ik de stap zetten. Helaas viel ik toen van een dak. Dat stom werkongeval zette een streep door de plannen. Ondertussen ben ik geen dakwerker meer.”

Nar Lutjes en Wim I

Een stralende Wim I mét vrienden
Een stralende Wim I mét vrienden (Foto’s: Peer Stoet en Sarah Van den Elsken)

Geen opmerkingen: