Door een motordefect viel de reizigerstrein Antwerpen-Herentals gisterenavond rond 17.30 uur enkele kilometers voor het station van Herentals stil. De trein kon pas 49 minuten later het eindstation van Herentals binnenrijden. Het defect had in de avondspits ook gevolgen voor de achterop komende treinen naar Turnhout en Geel-Mol-Neerpelt.
Vele Kempenaars hebben het ondertussen wel gehad met die treinen. Bij het afstappen in het station in Herentals reageerden heel wat reizigers weinig opgetogen. “Over de intercom bood de NMBS zijn excuses aan”, zegt pendelaar Marc Dekort uit Herentals vandaag in Gazet Van Antwerpen. “Maar met excuses liggen mijn kelder en mijn zolder al vol. Daar heb ik écht geen boodschap meer aan. Ik raad de bonzen van de spoorwegen af om met de trein naar de Kempen te sporen. Want dat levert hen gegarandeerd een blauw oog op. Minister Vervotte: doe iets voor de Kempense treinreizigers of stap op!”
Het aantal klachten over de NMBS is het afgelopen jaar trouwens fors toegenomen. Meestal gaat het over vertragingen, gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen. Omdat er met de koude heel wat treinstellen stuk zijn, klagen ook heel wat mensen over plaatstekort op de treinen.
De ombudsman van het spoor opende vorig jaar om en bij de 7.000 dossiers, een stijging van 30 tot 35 procent tegenover 2009. “Die toename is bijna volledig toe te schrijven aan een toevloed aan stiptheidsgerelateerde dossiers”, aldus ombudsman Guido Herman.
De toestand is volgens Herman onaanvaardbaar. “Het probleem is dat er niet onmiddellijk beterschap in zicht is. Dat de NMBS structurele verbetering belooft vanaf 2013, is geen opsteker voor de reizigers.”
De ombudsman vraagt de spoorbedrijven rekening te houden met de “vaak terechte opmerkingen” van klanten en met het eigen personeel, dat volgens hem aangeeft dat veel problemen opgelost kunnen worden door kleine ingrepen. (bronnen: belga/GVA)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten