Goed 30 minuten. Langer duurde het concert van Sleigh Bells (****) in de AB Club gisteren niet. Het lofi-noisepopduo uit Brooklyn nam in ware commandostijl bezit van het podium én pleegde vanaf de eerste noot een aanslag op onze trommelvliezen.
Gitarist, knoppendraaier en songschrijver Derek E. Miller speelde vroeger bij de hardcoreband Poison The Well. En dat zou iedereen geweten hebben! Messcherpe gitaarsolo’s vuurde hij af op het publiek, dat nauwelijks de tijd kreeg om naar adem te happen.
Alexis Krauss’ stem kronkelde dan weer als een krolse kat rond de strakke voorgeprogrammeerde beats en blieps. Gehuld in een leren jekker met daaronder een baseballshirt zag ze er trouwens verrukkelijk uit. Krauss stuiterde als een losgeslagen flipperkastbal over het podium, “C’mon Brussels, let’s fucking dance!” krijsend.
Heerlijk ook hoe ze van zacht en lief naar brutaal ging, en weer terug. Meer dan eens deed Krauss ons denken aan M.I.A. Het hoeft dus niet te verbazen dat ‘Treats’, het debuutalbum van de Bells, is verschenen op het N.E.E.T.-label van de Britse singer-songwriter, rapper, muziekproducer en beeldende kunstenares.
Absoluut hoogtepunt van de avond was het poppy ‘Rill Rill’, dat is opgebouwd rond een sample van Funkadelics ‘Can You Get to That?’. Het was de aanzet naar een kolkende finale die eindigde met een verschroeiend ‘Crown On the Ground’.
O ja. Net voor Krauss en Miller hun plaats innamen vóór de muur Marshall-versterkers in het decor, klonk het hemelse ‘Everywhere’ van Fleetwood Mac door de speakers. Fantastisch contrast toch?!?
Setlist >>> 1. Tell ‘Em // 2. A/B Machines // 3. Kids // 4. Treats // 5. Riot Rhythm // 6. Straight A’s // 7. Run The Heart // 8. Rill Rill // 9. Infinity Guitars // 10. Crown On The Ground
Gehoord & gezien >>> Sleigh Bells, in de AB Club, op zaterdag 12 februari 2011
Extra >>> Sleigh Bells door de lens van Alex Vanhee voor De Morgen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten