Wat ons betreft kende Rock Werchter gisteren een geslaagde eerste festivaldag. Elbow (****) en The Cure (****) zorgden voor twee nagenoeg perfecte optredens. En het voorspelde onweer bleef uit.
Knuffelbeer Guy Garvey dolde net als vorig jaar met het publiek. “Let’s do some festival things”, zei hij bij het inzetten van ‘The Bones of You’. Voor ons hoefde dat niet echt. Maar het hoort er nu eenmaal bij op een festival, zeker? De overwegend intieme set werd halfweg opgekrikt met een stomend cocktail van ‘The Leaders of the Free World’ en ‘Grounds for Divorce’. Tijdens de akoestische intro van ‘Weather to Fly’, dat werd opgedragen aan Nancy, het kersverse dochtertje van toetsenist Craig Potter, raakte de groep even den draad kwijt door de blinks en bleeps van Netsky die vanuit de Marquee kwamen overwaaien. Afgesloten werd er met het obligate ‘One Day Like This’ ...
The Cure hebben we ondertussen ook al een paar keer gezien. We hebben dus een beetje recht van spreken wanneer we zeggen/schrijven dat de groep gisteren tekende voor een van hun beste optredens sinds hun twee doortochten in De Lux (21 december 1979 en 5 oktober 1980). Robert Smith was verbazend goed bij stem. Af en toe kon er zelfs een lachje en een welgemeend “Thank you!” vanaf. Voor het showelement moest je evenwel bij oudgediende Simon Gallup zijn. De bassist stuiterde als Teigetje over het podium.
De bijna twee uur durende set besloeg zowat het hele oeuvre van The Cure, met als absolute hoogtepunten ‘Push’ en ‘A Forest’, die alle twee werden voorzien van een heerlijk lange intro. Wegens het strakke tijdschema telde de bisronde met ‘Friday I’m in Love’ en ‘Boys Don’t Cry’ amper twee nummers. En zo bleven we jammer genoeg verstoken van ‘The Lovecats’, ‘Close to Me’, ‘Let’s Go to Bed’ en ‘Why Can’t I Be You’.
Gehoord & gezien >>> Elbow en The Cure, op Rock Werchter, donderdag 28 juni 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten