woensdag 11 juli 2012

11 julitoespraak

Naast muzikale verwennerij kende de viering van de Vlaamse feestdag afgelopen zondag in het GOC, ook een officieel gedeelte. Schepen van cultuur Stijn Raeymaekers (Eenheid) nam de honneurs waar.


Iedereen van harte welkom op deze (vroege) 11 juliviering. Pas komende woensdag valt officieel de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap. Een eigen feestdag - verankerd met de Guldensporenslag - en uitgegroeid tot dé dag waarop de eigenheid van ons Vlamingen in de verf wordt gezet.

Het Vlaamse gebeuren leeft meer dan ooit, en dat mag, nee moet zelfs! Ik trap een open deur in, als ik zeg dat de Vlaamse gedachte nooit zo hip was, als de afgelopen jaren, des te meer na de historische verkiezingen twee jaar geleden waarin de Vlaming zich in het kielzog van Bart De Wever uitsprak.

Inderdaad, de Vlaming heeft gesproken, maar naar waar leidt het nu? Het is mijn inziens belangrijk de Vlaamse boodschap helder te houden - en in de verwezenlijking ervan - de strijd te fixeren op het juiste niveau. Daartoe moeten alle Vlamingen samenwerken en teruggrijpen, vertrekkende vanuit de kerngedachte.

Gezien het federaal model over twee jaar electoraal heftig aan het wankelen werd gebracht, volstaan geen pleisterwerken meer, voldoet het bijkomend onderstutten niet meer, en bieden evenmin symbolische dossiers de oplossing. De Vlaamse belangen zullen in eerste instantie federaal in de fundamenten moeten worden aangepakt.

Het behouden van een duidelijk afgelijnde boodschap, en duidelijk en eenduidig doel en werkterrein (op federaal niveau), zijn mijn inziens essentieel voor het welslagen van de Vlaamse belangen. Waren trouwens ook niet in 1302 de eendracht, het gemeenschappelijke doel en de afgebakende en vooral eigen strijdterrein de sleutel tot succes?

Het Vlaamse debat blijft mijn inziens in eerste instantie te voeren op het federaal niveau, enkel daar kunnen de noodzakelijke fundamentele veranderingen worden gemaakt. Laat hierbij trouwens uw verwachtingen en gedachten niet vertroebelen.
Uiteraard zijn de Vlaamse belangen niet telkens anti-belangen, en uiteraard biedt de Vlaamse beweging/gedachte geen alomvattende oplossing. Realiteitszin gekoppeld aan een eerlijke, maar gedreven gematigdheid lijken mij daarbij trouwens de zekerste weg naar oplossingen. Er is nood aan duidelijke plannen, transparante communicatie, en vooral eenduidige standpunten.

De huidige Vlaamse opmars, en haar brede succes, mag niet (terug) verglijden in een loutere personencultus, of kritische zelfzaligmakerij, want daar loert mijn inziens de ondergang. Laat u in uw Vlaamsgezindheid dan ook niet leiden door gelijk welke nevenstrijd, die de zaak enkel doet vertroebelen of misplaatste teleurstelling kan brengen.

Vlaanderen blijft tot vandaag één van de welvarendste regio’s om in te wonen, met op een kleine oppervlakte een enorme economische en culturele waarde. Vlaanderen verdient een correcte erkenning, samen met een zo efficiënt mogelijke bestuur, binnen België.

Goed besturen kan inderdaad slechts vanuit de juiste structuren. Enkel een moderne structuur kan leiden tot een hedendaags en efficiënt bestuur. Vanuit het lokale bestuur heb ik de gemeende wens, dat er voor Vlaanderen doeltreffende en duidelijke oplossingen mogen komen. Aangepaste federale structuren kunnen mijn inziens leiden tot een makkelijker, eenduidig regionaal én lokaal besturen ...

Ter zake zijn wij als gemeente afhankelijk, staan wij buiten het effectieve Vlaamse debat, maar moeten daarom uiteraard niet minder waakzaam zijn. Wij blijven toezien en hopen, dat de Vlaamse verwachtingen federaal mogen ingelost worden, en dat de Vlaamse wortels die ook deze feestdag dragen, er zich voldoende in vertaald vinden. Het is een must te waken over het feit dat de inhoud van de Vlaamse verzuchting, de kern blijft van het debat, en niet moet wijken voor ego’s, alom opgevoerde helden of tafelspringers ...

Maar vandaag blijft het tijd om te vieren. Op 11 juli moet de verbondenheid van ons Vlamingen en de rijke geschiedenis die wij delen worden gevierd. Het voorliggende feestprogramma geeft daartoe (meer dan) voldoende aanzet, en weerspiegelt perfect de Vlaamse traditie.

Tot slot nog mijn dank aan de Verenigingen en het bestuur van de Cultuurraad die deze avond opnieuw mee helpen dragen.

Ik wens u allen nog een bijzonder aangename Vlaamse avond ...

Stijn Raeymaekers, schepen van cultuur

Geen opmerkingen: