zondag 23 september 2012

Dienstregeling De Lijn aangepast

Naar aanleiding van de vele klachten over de nieuwe dienstregeling van De Lijn (geldig vanaf 1 september 2012) heeft het gemeentebestuur De Lijn gecontacteerd. Op vraag van het gemeentebestuur voerde De Lijn alvast volgende positieve wijzigingen door.

Zo krijgt lijn 511 krijgt tijdens de spitsuren niet alleen een gelede bus in plaats van een standaardbus, maar ook een extra bus die vertrekt in Heist-op-den-Berg om 7.32 uur en arriveert in Herentals om 8.07 uur. Tot slot voorziet De Lijn vanaf woensdag 26 september 2012 een extra rit vanuit Herentals, namelijk om 12.20 uur.
Doordat lijn 514 niet meer door Herenthout passeerde, veroorzaakte dit een overbezetting op lijn 511 tijdens de spitsuren. In plaats van twee bussen reed er slechts één enkele bus (lijn 511). Het gevolg was een overbezetting van deze bus; sommige kinderen konden zelfs niet opstappen en raakten dus niet tijdig op school met het openbaar vervoer. Ook woensdagmiddag was er een probleem: de bus vertrok aan Herentals station om 11.55 uur met gevolg dat de meeste schoolkinderen te laat waren voor deze bus en genoodzaakt waren te wachten op de volgende bus (12.55 uur).
Het gemeentebestuur vond deze situatie onaanvaardbaar. Bij de recente opmaak van het mobiliteitsplan van onze gemeente, waar ook De Lijn partij was, kwam de nood aan goed openbaar vervoer meermaals en prominent aan de orde. Door de nieuwe dienstregeling bleek echter het openbaar vervoer voor onze inwoners nog slechts beperkt toegankelijk.
  • Lijn 511 krijgt tijdens de spitsuren een gelede bus in plaats van een standaardbus.
  • Lijn 511 voorziet een extra bus die vertrekt in Heist-op-den-Berg om 7.32 uur en arriveert in Herentals om 8.07 uur.
  • De Lijn voorziet vanaf woensdag 26 september 2012 een extra rit vanuit Herentals namelijk om 12.20 uur.
Ondertussen heeft de directie van De Lijn Antwerpen zich in Het Nieuwsblad ook verontschuldigd voor de moeilijke telefonische bereikbaarheid van belbuscentrale. “Nieuwe en bijkomende operatoren worden momenteel opgeleid”, zegt woordvoerder Koen Peeters.
Koen Peeters van De Lijn begrijpt de kritiek en geeft toe dat De Lijn de situatie wat heeft onderschat. “Door het afschaffen van de vaste verbindingen hebben zich telefonisch heel wat potentieel nieuwe belbusklanten gemeld. Die vragen uitleg en moeten, als ze het zien zitten, zich ook nog eens registreren. De telefoongesprekken duren een stuk langer dan even inbellen om een bus te bestellen. Hierdoor hebben inderdaad heel wat mensen de bezettoon gekregen.”

Geen opmerkingen: