zaterdag 24 november 2012

Cinema in Huirtuit

Tijdens de ‘Nacht van het Kempens Erfgoed’ kreeg het publiek gisteren de kans om het erfgoed van de regio te leren kennen. In onze gemeente was ‘cinema’ het toverwoord.

In de Sint-Gummaruskapel werden doorlopend filmpjes getoond. Op het programma stonden bewegende beelden van een processie (1950), de carnavalsstoet (1951), pater Gust Verswijvel op de bromfiets en het patattenveld in de Risten (1959), schaatsen op wat nu Ten Venne is (1965) en het Bal 1900 in Zaal Lux (1984). Hiervoor werd samengewerkt met erfgoedcel Kempens Karakter, waar men onlangs is gestart met de digitalisering van filmmateriaal. De filmpjes waren samen goed voor een half uur beeldmateriaal. Er stonden nog meer filmpjes geprogrammeerd, maar die waren in het productieproces blijven steken ...
Met een kleine tentoonstelling trachtte Heemkring Sandelyn een beeld te schetsen van hoe men tot de ‘cinema’ kwam. Jef Aerts sloot een onderhoudende avond af met een lezing over de (vier) Herenthoutse cinema’s. Geen sinecure zo bleek, want de uitgever van ’t Huirtuits boekske had zich tot hiertoe enkel verdiept in de geschiedenis van De Toekomst, de allereerste cinema in Herenthout. Dankzij intensief opzoekwerk in handelsregisters, gemeenteraadsverslagen en oude krantenartikels én gesprekken met enkele nabestaanden, schetste Jef een beeld over die Huirtuitse cinema's. Iedereen mag dan wel de mond vol hebben van al die cinema’s die onze gemeente ooit rijk was, de spreker verbaasde met de vaststelling dat er nooit langer dan negen jaar drie bioscoopzalen tegelijkertijd werden uitgebaat in Herenthout.
Vandaag blijft er weinig over van dat cinemaverleden. De Toekomst werd in 1993 gesloopt, den EFA is sinds 1981 eigendom van Poelmans en De Metro staat te verkrotten in de Jodenstraat. Gelukkig werden er bij de sloop van De Toekomst wel enkele relikwieën gered van de schroothoop. En zo konden we in de Sint-Gummaruskapel de projector en een aantal oude cinemazitjes bewonderen. Die zitjes zaten trouwens heel wat beter dat die vermaledijde plooistoeltjes van de gemeente ...
Wie de gespreksavond én de tentoonstelling gisteren gemist heeft, krijgt vandaag opnieuw een kans. Voorzitter Norbert Horemans van Heemkring Sandelyn besliste gisteren te elfder ure dat er ook vandaag ge-erfgoed kan worden. Afspraak vanavond om 18 uur in Torekensschool. Men zegge het voort!

Weetjes
• De Toekomst kende twee periodes: 1930 (1926-27?) tot 1956, het jaar dat Fien ‘de Hus’ Verelst overleed. Het tweede leven van het bioscoopgebouw op de hoek van de Molenstraat en de Koestraat situeert zich tussen 1956 — de een zijn dood is nu eenmaal een ander zijn brood — en 1980. De eerste film die in de ‘nieuwe’ Toekomst werd geprojecteerd, was ‘De mantel’ (‘The Robe’ in het Engels) uit 1953, de allereerste film in cinemascopeformaat.
• De Metro was officieel open van 1953 tot 1966. “Maar het kan ook van 1950 tot 1969 geweest zijn”, wist Jef Aerts. Blijkbaar werd er nogal wat gejongleerd met datums destijds.
• Ciné EFA opende zijn deuren in 1957. In 1978 werd er voor de laatste keer een film geprojecteerd.
• Herenthout kende ook een filmclub. Bedoeling was de betere film te programmeren. De eerste film die Filmclub ’67 vertoonde was ‘From Here to Eternity’, met de legendarische kusscène tussen Burt Lancaster en Deborah Kerr. Onder andere Cis Bierinckx, voormalig directeur van de Brusselse Beursschouwburg, was ooit lid van de illustere club, die in 1972 zelfs een heus filmfestival op poten zette. André Hoefkens, een van de initiatiefnemers van de filmclub, baatte tussen 1974 en 2006 in Hoogstraten achtereenvolgens de Roma en The Movie uit.
• Jef Aerts heeft naar eigen zeggen vooral tekenfilms gezien in de Huirtuitse cinema’s. Een van de uitzonderingen op die regel was ‘Pallieter’. Bibi meent zich dan weer de films ‘Abba — The Movie’ (EFA) en ‘Grease’ (De Toekomst) te herinneren ...


Detailfoto van de projector van De Toekomst.



Extra bladwijzer >>> Meer foto’s vind je in ons fotoalbum.

Geen opmerkingen: