woensdag 26 december 2012

621 deelnemers voor kerstcorrida

Prins Carnaval mocht vanmiddag de start geven van de jaarlijkse kerstcorrida van AC Herenthout. Tussen de feestmaaltijden door vonden 621 sportievelingen toch nog even tijd om naar ’t Kapelleke af te zakken. En hoewel het vandaag niet echt winterse omstandigheden waren, maakten wind en regen er best een lastige twintigste editie van.

Bij de vrouwen stond er zoals verwacht geen maat op Els Rens uit Aarschot. De atlete van AV Zuiderkempen in Heist-op-den-Berg startte verschroeiend en had halfweg al een ruime voorsprong op de rest van de pak. Die gaf ze niet meer uit handen, waardoor het de laatste kilometers extra genieten was. “Ik vertrek altijd zo hard ik kan. Allee: ik loop altijd voor wat ik waard ben en hou me nooit in tijdens een wedstrijd. Ik dacht: we zien wel wie mee is, of wie niet. En ik ben gewoon de ganse wedstrijd mijn eigen tempo blijven lopen”, vertelde ze achteraf voor de camera van RTV. Kim Bosmans (Heusden-Zolder) en Anja Peeters (Lummen) vervolledigden het podium. De Herenthoutse atletes Maria Vranckx en Lutgard Verschueren eindigden vijfde en negende.
Bij de mannen kregen we een spannender wedstrijdverloop. Na de eerste van drie ronden liep een groepje van zeven afgescheiden aan de leiding met daarin alle favorieten. Gaandeweg werd die kopgroep uitgedund en gingen we met een klein groepje naar de meet. Luikenaar Guy Fayes moest er na net geen half uur nog een sprintje uitpersen om de kerstcorrida te winnen. Pieter Hendrickx uit Dessel en Yannick Machiels uit Retie werden tweede en derde. Herenthoutenaar Vincent Bierinckx was knap achtste.
Recordwinnaar Stefaan Van den Broeck eindigde pas zesde maar had een geldig excuus om zich niet in de strijd om de overwinning te mengen.Hij zit namelijk in volle voorbereiding voor de marathon van Mumbay (India), waar hij weer wat ‘haaswerk’ heeft. “Daarom stond ik hier niet fris aan de start. Het is nu eigenlijk wel spijtig dat mijn zegereeks naar de vaantjes is, maar we gaan dat proberen volgend jaar terug recht te zetten,” beloofde hij achteraf.


Dat de kerstcorrida in Herenthout meer is dan lopen alleen, was in het deelnemersveld duidelijk te merken. Bij 3,2 kilometer verschenen verschillende sportievelingen verkleed aan de start. Kurt Vermeerbergen, de fotograaf van kempenactueel.be, spotte enkele leiders van de Chiro, een handvol kerstvrouwen, brandweermannen en zelfs een lopende kerstkaart.

Geen opmerkingen: