zondag 21 juli 2013

Anderhalf uur geen koning

Goed een half uur geleden heeft koning Albert in het koninklijk paleis de Akte van Troonsafstand ondertekend. Daarmee is hij niet langer het staatshoofd van België. Tot de kroning van Filip tot Philippe zitten wij nu anderhalf uur zonder koning.

Voor hij de akte ondertekende, nam Albert afscheid van de Belgische bevolking. In een emotionele speech gaf hij Paola “un gros bisoux” en Filip en Mathilde zijn volste vertrouwen. De koning was zelf ontroerd. Ook bij koningin Paola en bij prinses Mathilde lokte de speech tranen uit. Hieronder de letterlijke tekst van de toespraak van de koning bij het ondertekenen van de akte van troonsafstand ...


Dames en Heren,

Alvorens af te treden ben ik blij, een laatste maal, de Overheden van het land te kunnen toespreken, en langs die weg de hele bevolking.

Ik zou u willen danken, voor al het positieve dat u tijdens mijn regeerperiode heeft gerealiseerd ten bate van ons dierbaar land.
Vervolgens, wou ik een bijzondere hulde brengen aan de Eerste Minister. Hij heeft de moeilijke opdracht een regering te vormen aanvaard en met succes vervuld, om daarna, met de Vice-Eerste ministers en de ganse Regering, in moeilijke omstandigheden, de nodige maatregelen te treffen, om het welzijn van alle Belgen zo goed mogelijk te vrijwaren.

Gaarne wil ik ook de Voorzitters van de 8 partijen feliciteren die, samen met de Eerste Minister, hebben afgesproken onze federale staat grondig te hervormen. België moderniseert zich en ik verheug mij daarover. Ik wens ook de twee betrokken Staatssecretarissen te danken voor het aanzienlijke werk dat werd verricht.

Alhoewel de werking van onze instellingen mij tijdens mijn regeerperiode meestal in contact bracht met het hoofd en met de leden van de opeenvolgende regeringen, wens ik hier de essentiële rol van onze parlementaire vergaderingen te erkennen, en in het bijzonder de rol van de oppositie zonder dewelke er geen democratie, die naam waardig, zou bestaan.
Dat geldt evenzeer voor de persvrijheid die wij te allen prijze moeten koesteren.

Aan Koningin Paola die mij bestendig heeft gesteund tijdens deze 20 jaar wens ik eenvoudigweg te zeggen: dank u. Dank u, wil ook zeggen aan al mijn medewerkers die mij waardevolle raad hebben gegeven.

Ten slotte, als Koning en als vader, wil ik me richten tot mijn zoon, die mij nu zal opvolgen. Filip, je bezit het warm hart en het intellect om ons land zeer goed te dienen in je nieuwe verantwoordelijkheden. Jezelf en je lieve echtgenote, Mathilde, hebben ons volle vertrouwen. Het is de innige wens van je moeder en van mezelf dat je succesvol de taak moge vervullen waarop je zo goed is voorbereid.

Tot besluit, wens ik allen die hier aanwezig zijn, aan te sporen zonder ophouden verder te ijveren voor de cohesie van België. Zodoende bent u ware vredestichters, zal u naar beste kunnen het welzijn van allen verdedigen, en zal ons land een inspiratiebron blijven voor Europa, dat eenheid in verscheidenheid nastreeft.

Dank u.

Geen opmerkingen: