woensdag 18 november 2015

Keizer Kris

Op den elfde van den elfde trapte Peer Stoet het nieuwe stoetjaar op gang. Dit gebeurde traditioneel met de aanstelling van een nieuwe keizer.

Klokslag 11.11 uur werd Kris Van De Sande (51) tot keizer gekroond. “Ik kreeg twee extra fazantenpluimen op mijn steek, dus vier in totaal”, rekende Van De Sande na in de krant van donderdag.
Voor zoveel eer moest er wel eerst een kwarteeuw onafgebroken in de stoet gelopen worden. “Ik stoet al sinds ik een kind ben, geen probleem dus”, weet Kris, die op de dag van zijn kroning de vest van zijn overleden vader prins Dolf droeg. “Als eerbetoon!”
Kris werd prins in 1991, toen er eigenlijk geen officiële kandidaat was. “In Toontjes Pub trok het stoetbestuur aan mijn mouw. Ik ging op café als burger en kroop weer bij mijn vrouw in bed als prins. Een paar maanden later stond ik op mijn praalwagen, een gigantische voetbal gedragen door gouden handen.”
Om een en ander extra in de verf te zetten, stationeerden Keizer Kris en zijn hofnar Benny een purperen caravan pal voor de voormalige winkel van Fientje. Het carnavalskoppel vroeg - en kreeg - bij het schepencollege hiervoor een uitzonderlijke vergunning.
Vrijdag bezocht het olijke tweetal Mit Van Stannagel-Govaerts in het rusthuis. “Een stoetster in hart en ziel, die op haar tachtigste nog meedeed in onze travestieshow Betty & Annie”, herinnert Kris zich.
Zondag deed Keizer Kris zijn prinsenbal nog eens dunnetjes over. “Dat heb ik altijd gezegd als ik het geluk van leven krijg, geef ik bij mijn keizerschap een groot feest. Compleet met muzikanten en een mijn dansmariekes van weleer!”


Kersverse Keizer Kris Van De Sande en zijn onafscheidelijke nar Benny ‘Wikkie’ Horemans logeerden tot zondag op de markt in hun purperen carnavalscaravan onder het motto “Voederen is verboden, trakteren is toegestaan!”



Geen opmerkingen: