woensdag 30 maart 2016

Van dakwerker naar het dak van de wereld

Urbain Lenaerts (55) uit Vorselaar, Ludo De Ceulaer (61) uit Olen en Rudi Van de Poel (55) uit Herenthout vertrekken morgen richting Mount Everest. De Kempense expeditie wil over twee maanden de top bereiken.

Huirtuiteneir Rudi Van de Poel was in een vorig leven dakwerker. Hoogtevrees staat dus niet in zijn woordenboek. De ervaren bergbeklimmer is schijnbaar rustig, maar geeft in Het Nieuwsblad toe dat de zenuwen gieren. “Na een tijd thuiszitten, begint het bij mij altijd te kriebelen. Ik wil de natuur ontdekken en de eenzaamheid opzoeken”, zegt hij vandaag in de krant. “Urbain, Ludo en ik leerden elkaar kennen via onze klimclub De Bergstijgers. Ik weet van eerdere beklimmingen van andere bergen dat ik genoeg moet drinken en dat ik niet meer met koude handen mag vertrekken. Mijn vingers zijn er eens bijna afgevroren, dus zulke fouten maken we niet meer.” (Bron: Het Nieuwsblad)


De drie bereidden zich serieus voor om de 8.848 meter hoge reus te bedwingen. “De Mount Everest blijft een goddelijke berg”, zegt Urbain Lenaerts. “In de tuin van Rudi bouwden we een constructie met ladders, omdat we onderweg vaak gletsjers en spelonken per ladder kruisen. We sliepen de voorbije weken ook in druktenten die de ijle lucht nabootsen.”

Bladwijzer >>> Volg hier de tocht van Rudi Van de Poel en zijn vrienden ...

Geen opmerkingen: