In Mol zijn vrijdagavond voor de allereerste keer de Cultuurprijzen van de Kempen uitgereikt. Het gaat om een initiatief van de Cultuurraad voor de Kempen, een koepelorganisatie voor culturele advies- en beheersorganen uit 28 Kempense gemeenten. De hoofdprijs, een cheque ter waarde van 1.500 euro, ging naar het kunstencentrum vzw Tarmac uit Meerhout.
De Cultuurraad voor de Kempen ontstond begin jaren zeventig en is een van de oudste regionale fora voor gemeentelijke culturele advies- en beheersorganen in Vlaanderen. Hun doelgroepen zijn zowel cultuurraden, academies, musea als heemkundige kringen. Het werkingsgebied omvat 28 gemeenten van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen en beslaat in oppervlakte zowat de helft van de provincie Antwerpen.
Om de culturele initiatieven uit de Kempen wat meer in de schijnwerpers te plaatsen, en meer bepaald vrijwilligers en/of amateurkunstenaars, zette de raad voor het eerst een globale prijsuitreiking op poten. Elke gemeente mocht één kandidaat voorstellen. De Herenthoutse cultuurraad vaardigde Saartje Gommers af. Gommers won begin dit jaar nog de Cultuurprijs met haar prentenboek voor kleuters ‘Een verrassing voor Pieke en Free’.
KEMPENGEVOEL
De uitreiking vond plaats in ’t Kristallijn, een socio-cultureel initiatief van Sibelco. Gelegen tussen een voltooid ontginningsgebied en een actieve groeve kadert het in een unieke driehoek van cultuur, natuur en recreatie. Coördinator Ibn De Laet verwelkomde de genodigden en schetste in het kort het belang van ‘t Kristallijn.
Frans Vangenechten, waarnemend voorzitter van de Cultuurraad voor de Kempen trok in zijn toespraak van leer tegen de politiek. Hij vond dat de Kempen achteruit worden gesteld in Brussel. Het Kempengevoel werd even later extra in de verf gezet door Jan Goris, de ere-stadsarchivaris van Herentals.
PRIJZEN
De eerste prijs ging dus naar het Meerhoutse Tarmac. Zij kregen de cheque ter waarde van 1.500 euro uit handen van Kamervoorzitter Siegfried Bracke (N-VA). De vzw werd door de jury geprezen voor haar brede cultuurbenadering - verschillende kunst- en cultuurdisciplines komen er aan bod -, hun ruime uitstraling, hun “creatief aanbod met originele projecten” en hun gemeenschapsvormende werking door het betrekken van vrijwilligers en publiek.
Westelfolk, een groep liefhebbers van folk en folklore uit Westerlo, en muziekclub De Singer uit Rijkevorsel deelden de tweede prijs en kregen elk een oorkonde. De jury vond beide initiatieven evenwaardig. “Ze getuigen allebei van een open werking, ze zijn gemeenschapsvormend, en hun werking heeft een blik op het verleden, ze koesteren het erfgoed, houden het ook levend en ze kijken tegelijkertijd naar de toekomst”, aldus jurylid en voorzitter van het Jacob Smitsmuseum Marina Nuyts.
Verder waren er eervolle vermeldingen voor het Herdenkingsjaar van de Slag bij Hoogstraten, Jimmenas (Laakdal), de vzw Keizer Karel (Olen), Orgelcomité Octave en vzw KempArt Griet Mertens (beiden Turnhout). Zij kregen van ‘juffrouw’ Nuyts namens de jury een welgemeend "Doe zo voort!" op hun rapport.
MUZIEKACADEMIES
Tussen de sprekers en de prijsuitreiking door waren er optredens van leerlingen van de muziekacademies van Turnhout, Herentals, Geel, Mol, Heist-op-den-Berg en ... Herenthout. En onze dwarsfluitsters deden het helemaal niet slecht!
Onder leiding van Lea Bouwen speelden Leen Chody, Fee Van Herck, Anke Sauviller, Jolien Smekens, Lotte De Peuter en Shari Van der Elst drie stukken uit tien miniaturen voor vier fluiten van Camillo Wanausek. Toch ging onze voorkeur uit naar het zeskoppige jazz-ensemble uit Geel, dat gesmaakte versies bracht van ‘Song for My Father’ van Horace Silver (door Steely Dan gesampled in ‘Rikki Don’t Lose That Number’ en ‘Watermelon Man’ van Herbie Hancock. (Bron: BELGA)
Foto’s: Michel Vanmechelen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten