woensdag 22 maart 2017

Patrick Heremans legt eed af

In Antwerpen hebben Jan Bertels (sp.a) en Patrick Heremans (GBL - Gemeentebelangen) maandag bij gouverneur Cathy Berx de eed afgelegd als burgemeester van respectievelijk Herentals en Herenthout. Ze nemen de fakkel over van Jan Peeters en Roger Gabriëls, die sowieso niet meer zouden opkomen bij de volgende verkiezingen en daarom hun opvolgers als lijstrekkers al de kans willen geven om zich te profileren.

Gouverneur Cathy Berx bedankte de aftredende burgervaders voor de goede samenwerking tijdens de voorbije jaren en wenste de kersverse burgemeesters het allerbeste toe. “Het is in deze tijd, met de toenemende vergrijzing en de armoede, een zware verantwoordelijkheid om burgemeester te zijn. Maar men kan wel altijd beroep doen op de provincie en de colleges. Dus heren, u staat er niet alleen voor en ik wens je een goede ambtstermijn toe.”

CUMUL
Zowel Bertels als Heremans waren al schepen in hun gemeente. De 48-jarige Jan Bertels is momenteel ook nog Vlaams parlementslid en wil dat ook nog blijven tot 2019, wanneer het cumulverbod van zijn partij ingaat. “Het afscheid van Jan Peeters was bij de vorige verkiezingen nog niet afgesproken en daarom staat er ook geen Kempense opvolger voor mij klaar in het parlement. Ik blijf dus nog even op post om de Kempen daar een stem te geven”, aldus Bertels. “In Herentals wil ik het bestuursakkoord uiteraard verder uitvoeren. Verder zal ik allicht nog meer dan mijn voorganger werk maken van participatie, bijvoorbeeld door buurtbewoners bij elk vooronderzoek te betrekken bij stadsontwikkelingsprojecten.”

HEREMANS: “EERSTE DAG ONTVANG IK BISSCHOP”
In Herenthout blijft de 52-jarige kersverse burgervader Patrick Heremans ook nog even cumuleren, zij het op een ander vlak. “Ik ben nog directeur van een scholengroep en blijf dat ook nog tot de gemeenteraadsverkiezingen. Tegen dan zal ik kunnen inschatten of de combinatie lukt”, geeft hij aan. “Het is mooi om na 30 jaar in de lokale politiek burgemeester te mogen worden. Grappig genoeg was ik destijds al de opvolger van de vader van Roger Gabriëls in de gemeenteraad, en neem ik nu dus het burgemeesterschap over van Roger zelf.”
Toen Gabriëls met de vraag kwam om hem op te volgen, moest Heremans er naar verluidt toch even over nadenken. “Na rijp beraad heb ik uiteindelijk ingestemd. Nu krijg ik de kans om mee beslissingen te maken in onze gemeente, toch iets waar je als politicus mee bezig bent.”
Tot 1 april blijft Heremans nog gewoon schepen, want Roger Gabriëls neemt pas aan het einde van de maand afscheid als burgervader. “Op 1 april mag ik op mijn eerste dag als burgemeester meteen bisschop Johan Bonny ontvangen. Die komt de gerenoveerde Sint-Pieter-en-Pauwel kerk zegenen. Hopelijk neem ik ook een gezegende start”, lacht Heremans.

POLYVALENTE ZAAL
Heremans beseft dat er heel wat werk op de plank ligt. Hij wil zijn dorp het komende anderhalf jaar door enkele grote projecten loodsen. “Ik denk aan de realisatie van de site Verheyen, waar nu nog twee weken de kerkdiensten plaatsvinden”, begint Heremans. “In het oude winkelgebouw worden een polyvalente zaal en ruimtes voor verenigingen gebouwd. De werken moeten dit najaar starten.”
Daarnaast staan in Herenthout nog andere grote werken op til, zoals de site Serneels aan de Itegemse Steenweg. “Daar moeten in de loop van volgend jaar de technische diensten van de gemeente naartoe verhuizen en er komt een magazijn voor onze stoetersverenigingen. Mijn ambities voor deze periode zijn om die zaken allemaal goed af te ronden.”

LIJSTTREKKER
Patrick Heremans zal volgende week dinsdag vervangen worden als voorzitter van de partij en weldra kiest GBL een lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. “Ik meen dat ik lijsttrekker zal worden, maar dat ligt nog niet vast”, besluit Heremans. (Bronnen: BELGA, GvA, HLN)






Gouverneur Berx vroeg de nieuw burgemeesters om extra aandacht te hebben voor de financiën van hun gemeentes, verkeersveiligheid, het klimaatvraagstuk en radicalisering - inclusief het preventieve luik.

Geen opmerkingen: