donderdag 14 september 2017

Over verkeerskussens en fietssuggestiestroken

Als aanvulling op de verkeerskussens die onlangs werden geplaatst op de Heikant liet het lokale bestuur nu ook fietssuggestiestroken schilderen. Schepen Maurice Helsen (CD&V) is ervan overtuigd dat deze ingrepen zullen bijdragen tot een betere bescherming van de zwakkere weggebruikers. Een aantal bewoners van de Heikant is echter niet te spreken over de recente verkeersmaatregelen. Het schepencollege bekijkt de zaak.

Om het comfort voor fietsers en voetgangers op de Heikant te verbeteren, liet het gemeentebestuur er verkeerskussens leggen die de snelheid van het autoverkeer moeten verminderen en fietssuggestiestroken aanbrengen op het brede stuk tussen de Boudewijnlaan en de Kapelstraat. “Maar die laatsten liggen deels op de weg en deels op de ruwe, hobbelende betonnen rand van het wegdek. Probeer daar maar eens op recht te blijven”, foeterden Jef Peeters en Staf Smits onlangs in Het Nieuwsblad. “Wij hadden gedacht dat ze eerst alles zouden egaliseren, maar na het verwijderen van de losse steentjes zijn ze meteen beginnen te spuiten.”
Volgens oppositiepartij Eenheid werd op hun vraag door de gemeente al wel gewerkt aan de gevaarlijke afbrokkelende betonstrook aan Heikant. “Blijkbaar is nog niet alles hersteld geraakt. Maar nu is men (te snel) toch al de suggestiestroken gaan schilderen, net op de gevaarlijke nog niet herstelde delen. Opletten voor ongevallen dus!”

GELUIDSOVERLAST
De acht rijbaankussens, die het verkeer moeten afremmen, zorgen volgens de omwonenden dan weer voor geluidsoverlast. “Auto’s die vertragen en optrekken. Als men er aan hoge snelheid overheen rijdt, hoor je dat ook. Je zal hier zeker ook wel voorstanders vinden van de snelheidsremmers maar die hebben ze niet vlak voor hun deur.”
Schepen van Mobiliteit Maurice Helsen (CD&V) meent dat een vorm van snelheidsremmers niet langer kon uitblijven in Heikant. “Er zijn in het verleden andere dingen uitgeprobeerd maar die waren ook niet ideaal. De rijbaankussens komen er omdat er in die buurt al langer een probleem is met auto’s die te snel rijden”, wist Helsen afgelopen maandag op Radio 2. “Dit is gewoon de snelste oplossing. We hebben de kussens ook dicht bij elkaar geplaatst, zodat ze niet afremmen om vervolgens weer snel op te trekken.”
Toch geeft Helsen toe dat de kussens wat hinder met zich meebrengen. “Dat lawaai? Tja, Je moet de bluts met de buil durven nemen. De kussens zorgen voor een beetje geluidsoverlast, maar dat nemen we er graag bij als de auto’s daardoor trager rijden.”
De schepen ontkent ook niet dat de randen van het wegdek, die deel uitmaken van de fietssuggestiestroken, er niet ideaal bijliggen. “Hier is inderdaad een groot onderhoud nodig en Heikant zal op tafel komen tijdens de begrotingsgesprekken als we bekijken welke straten we aanpakken. De fietssuggestiestrook is een maatregel die we in afwachting toch al wilden nemen om de automobilisten erop te wijzen dat ze met fietsers kunnen geconfronteerd worden.” (Bronnen: Het Nieuwsblad, Radio 2)


Buurtbewoners vinden de fietssuggestiestrook onveilig. “Fietsen is hier gewoon zeer gevaarlijk”, beweren ze. (Foto: MPH)

Geen opmerkingen: