zaterdag 6 april 2019

Sophie Gabriëls met Open VLD naar Vlaams Parlement

Sophie Gabriëls, dochter van gewezen burgemeester Roger Gabriëls en ondertussen zelf gemeenteraadslid voor GBL, werd door Open Vld gevraagd om op hun Vlaamse lijst te kandideren. Ambitieus als ze is, zei Sophie ja.

Het was de liberale partijtop niet ontgaan dat Gabriëls als relatief politieke nieuwkomer een mooie score neerzette bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. “Ik was verrast en in zekere zin ook vereerd dat Open Vld mij vroeg om mee te dingen naar de stem van de kiezer”, zegt ze in de geschreven pers. “Het getuigt er toch van dat ze potentieel zien in mij. Ik heb geen moment geaarzeld. Het is voor mij al lang duidelijk dat Open Vld de partij is die best aansluit bij mijn eigen visie. Ik kreeg het van thuis uit mee, zowel mijn ouders als grootouders waren ondernemers, echte doeners dus. Ikzelf heb ook een eigen schoonheidszaak. Ook het positieve verhaal en de ‘goesting’ van Open Vld spreekt mij aan.”

TIPS VAN VADER
Op de vraag of campagne voeren buiten Herenthout haar niet afschrikt, antwoordt Sophie met veel vertrouwen. “Het is de eerste keer dat ik dit doe en wil zeker mijn strepen verdienen vanop die achtste opvolgersplaats. Ik ben er kalm onder, maar wel erg gemotiveerd. Deze keer is het om mijn partij te steunen, maar als ik het goed doe, wie weet wat er dan binnen enkele jaren mogelijk is. Mijn vader zal vast ook nuttige tips voor me hebben.”
Burgemeester van Grobbendonk Marianne Verhaert (tweede op de Kamerlijst) en Martine Taelman (lijstduwer opvolgers op de Vlaamse lijst) zijn beide goede kennissen van Sophie. “We zullen de vrouwelijke troefkaart trekken om de Kempen een stem te geven. Campagne voeren kan ik leren dankzij hun ervaring”, zegt Gabriëls.
Sophie zet in op drie thema’s. Als mama van twee zoontjes vindt ze maatregelen die pro het gezin zijn zeer belangrijk. Als onderneemster wil ze ondersteunende maatregelen voor de economie. Tot slot draagt ze veiligheid hoog in het vaandel. In dat opzicht zetelt Sophie ondertussen voor GBL in de politieraad van politiezone Neteland.

MAURICE HELSEN
Maurice Helsen (CD&V) is dan weer geen kandidaat meer om te zetelen in het parlement. “Ondanks ik het erg graag doe, heb ik toch besloten om geen kandidaat meer te zijn voor de volgende parlementsverkiezingen”, laat Helsen weten op de sociale media. “Op politiek vlak komt het schepenmandaat, dat de Herenthoutse kiezer en CD&V mij na 14 oktober opnieuw hebben toevertrouwd, op de eerste plaats. De vele contacten en het netwerk dat ik dankzij m’n parlementair mandaat nog elke dag opbouw, kunnen ‘Huirtuit’ alleen maar ten goede komen. Zo kan ik verder blijven bouwen aan een nog mooier, veiliger en beter Herenthout. Er gaat niets boven het lokale niveau, dicht bij de mensen, dicht bij jullie!”


Sophie Gabriëls (links) met Marianne Verhaert (midden) en Martine Taelman (rechts). (Foto: Open Vld)

Geen opmerkingen: