De werken om de ring van Lier en de treinsporen als fietsers te kunnen kruisen, startten in 2020 met de realisatie van de fietstunnel. Vorig jaar, juli 2021, kon het eerste brugdeel geplaatst worden. En enkele weken geleden hees de aannemer het laatste deel van de fietsbrug op z’n plaats.
Ondertussen voerde de aannemer ook de asfalteringswerken uit. De fietsbrug en fietstunnel zien er klaar uit voor gebruik. Toch kunnen deze nog niet opengesteld worden. De leuning op de fietsbrug ontbreekt nog. De levering van de leuning loopt namelijk vertraging op. Hierdoor kan de provincie Antwerpen de veiligheid van de fietsers niet garanderen en dus kan de fietstunnel en fietsbrug nog niet gebruikt worden.
Toegang verboden op de werfzone
Het is aanlokkelijk om dit nieuwe deel van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier al te gebruiken. Toch wil de provincie Antwerpen benadrukken dat de stationsomgeving op de fietsostrade nog steeds een werfzone is en dus verboden voor onbevoegden. Het is bovendien gevaarlijk om de werf te betreden.
Investering van 7,8 miljoen euro
Het volledige project van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier in de stationsomgeving van Lier is geraamd op 7,8 miljoen euro. Het project omvat naast de bouw van de fietsbrug en de fietstunnel ook de aanleg van de fietspaden. De provincie Antwerpen kan rekenen op een cofinanciering van ruim 4 miljoen euro van de Vlaamse overheid en op 1,8 miljoen euro van het Fietsfonds.
Werfomgeving fietsbrug in stationsomgeving van Lier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten