woensdag 20 maart 2024

Herenthoutenaar Jimmy Janssens kleurt etappe in de Ronde van Catalonië

Samen met vijf metgezellen trok Herenthoutenaar Jimmy Janssens er gisteren in de Ronde van Catalonië op uit richting de Vallter 2000. Op deze klim lag immers de finish van de tweede etappe. Als laatste van de vluchters werd hij gegrepen. Winnaar op de Vallter 2000: ene Tadej Pogacar.

Zes aanvallers kleurden de bergetappe in Catalonië. Een van hen was dus Jimmy Janssens (Alpecin-Deceuninck). De Herenthoutenaar lijkt trouwens een patent te hebben op lange vluchten. Hij deed het in de Giro en de Vuelta immers meer dan eens. “Het was vanmorgen al mijn plan om mee te glippen in de vlucht van de dag. Hoe het komt dat ik er meermaals in slaag? Geen idee. Een echte tactiek bestaat er niet voor. Het moet ook wat meezitten. Je moet het natuurlijk wel proberen, want anders raak je nooit weg.”
De maximale voorsprong van het zestal bedroeg 6’30”. Maar echt geloven in een goede afloop deed 34-jarige renner van Alpecin-Deceuninck niet. “Bwa, ruim zestig kilometer voor de meet had ik al door dat de kans groot was dat het niet meer dan een verdienstelijke poging zou zijn. Wetende dat we nog een lastige slotklim voor de wielen geschoven kregen. Tegen renners van het type Pogacar zouden we zeker met vijf minuten voorsprong aan die klim moeten beginnen. En dat was dus niet het geval. Voor die klim was er dan ook nog een stuk van een twintigtal kilometer in de vallei. Ook dat speelde niet in ons voordeel.”
Jannsens werd uiteindelijk als laatste van de vluchtersgroep gegrepen. “Het toont aan dat het wel snor zit met mijn vorm. Niet verwonderlijk, want de voorbereiding op het nieuwe seizoen verliep volledig volgens plan. Ook mijn seizoensopener in Portugal was best oké. En omwille van de boerenprotesten in de Ronde van Andalusië trok ik weer op hoogtestage. Iets wat ik waarschijnlijk ook volgende maand nog eens zal doen. Mijn volgende grote doel is immers de Giro. En daar wil ik over dezelfde goede benen beschikken.”

Geen opmerkingen: