donderdag 12 mei 2005

Benefietdag ten voordele van Ronny Van De Sande

In sportcentrum ’t Kapelleke vindt zondag een benefietvoetbaldag plaats ten voordele van Ronny Van De Sande (Jodenstraat). De 36-jarige Van De Sande sukkelt sinds enkele maanden met zijn hart en een operatie dringt zich op. Om deze dure ingreep te helpen financieren, organiseert de familie Van De Sande nu zondag een voetbalhappening. Zes clubs waarvan Ronny ooit de kleuren verdedigde, nemen het tegen elkaar op: het eerste elftal van KFC Herenthout, Excelsior Bouwel, de fanionploeg van Berg Op Beerzel, KFC Bevel, de veteranen van KFC Herenthout en de Herenthoutse liefhebbersploeg De Leeuwen.

Ronny Van De Sande voetbalde jarenlang in de provinciale reeksen. In december vorig jaar moest de sportieve Herenthoutenaar echter onverwacht afscheid nemen van zijn lievelingssport. “Ik kreeg een virus op mijn hart, met een ontsteking van de hartspier en een hartzakje tot gevolg. Brute pech, want ik heb altijd gezond geleefd”, zegt Ronny vandaag in Het Laatste Nieuws.
Ronny’s voetbalschoenen versasten door de gezondheidsproblemen richting figuurlijke haak. Ook zijn werk in de bouwsector kan hij tijdelijk niet meer uitoefenen. “Aangezien de ontsteking blijft aanslepen, is de kans ondertussen heel groot geworden dat ik een nieuw hart moet krijgen”, zegt Ronny. “Na de operatie zal ik opnieuw kunnen werken en rustig aan sporten.”
Omdat een harttransplantatie niet goedkoop is, besloot Ronny’s familie om een benefietdag in mekaar te steken. “Automatisch rijpte bij mijn familieleden het idee om iets te doen met voetbal omdat dat mijn grote passie is”, vervolgt Ronny. “Zij hebben contact opgenomen met mijn ex-ploegen om een benefietmatch te spelen, en iedereen sprong mee op de kar. Het doet deugd dat mijn vroegere ploegmaats mij op deze manier willen steunen. Het betekent toch dat in al die jaren heel wat vrienden heb gemaakt in het voetbalwereldje.” (Bron: Het Laatste Nieuws)

Het programma voor zondag ziet er als volgt uit: om 13u30 spelen de veteranen van KFC Herenthout en de liefhebbers van FC De Leeuwen de openingsmatch; om 15 uur geven Berg Op Beerzel en KFC Bevel mekaar partij; om 16u30 sluiten KFC Herenthout en Excelsior Bouwel de voetbalnamiddag af. ’s Avonds is er nog een benefietfuif met DJ Max gepland in café Molenhuis in de Molenstraat. Het café zal trouwens al vanaf 8 uur ’s morgens geopend zijn ten voordele van Ronny...


Op de foto: Steven Verbruggen, Charel Verbruggen, Raf Verbruggen, Marc Horemans, Rik Verbruggen en Bert Peeters (boven, vlnr) en Yarrid Van de Sande, Ronny Van de Sande en Shari Van de Sande (onder, vlnr).

Geen opmerkingen: