zaterdag 21 mei 2005

Stoeters klagen over herkenningsmelodietje

Het Nieuwsblad pakt vandaag uit met het verhaal dat een aantal inwoners van ons dorp vinden dat hun rust verstoord wordt door de muziek van de ijskar. Op vraag van de burgemeester controleert de politie of de ijsverkopers na 21 uur hun muziek afzetten. IJscoman Walter Michiels van IJs Blanca uit Berlaar voelt zich alvast geviseerd.
Al twaalf jaar verkoopt hij ijsjes in ons dorp. Zijn klanten horen de man aankomen via het deuntje ‘Oh my darling Clementine’. Toch klinkt het melodietje niet bij iedereen goed in de oren. Een kleine minderheid vindt het niet leuk dat hun rust verstoord wordt door de ijsventer.
“Ik begrijp het probleem echt niet”, zucht Walter Michiels. “In het verleden hebben een aantal mensen inderdaad al gevraagd om het muziekje af te zetten omdat hun kinderen niet kunnen slapen. Daar houd ik altijd rekening mee. Als ik in de buurt van die mensen hun woning kom zet ik het geluid af. Maar in Herenthout is er een man die de deuren van het politiebureau platloopt om te klagen over lawaai. Ik ken die persoon en kom helemaal niet met mijn ijskar in zijn straat”, zegt Michiels.
De ijsventer kan zich niet van de indruk ontdoen dat iemand zijn zaak kapot wil maken en voelt zich dan ook geviseerd door de politie. Michiels krijgt maar tot 20 uur toelating om muziek te spelen. De politie controleert en dreigt ermee om hem op de bon te slingeren. “Nu rij ik tot 22 uur met mijn melodietje op”, zegt de ijscoman. “Als ik een pv krijg, blijf ik weg uit Herenthout”, zegt hij vastberaden. “Ik heb lekker ijs en dat krijg ik ergens anders ook wel verkocht.”
De politie houdt op vraag van de burgemeester controle op het lawaai van ijskarren in Herenthout. “Volgens een politiereglement mag er na 20 uur geen lawaai meer zijn op straat”, zegt politiewoordvoerder Dirk Van Peer van de lokale politie Neteland. “Onze interventieploegen houden vanaf 21 uur toezicht op de ijsventers want we beseffen ook wel dat ze om 20 uur nog niet klaar zijn met hun ronde.” Van Peer ontkent dat de politie iemand viseert. “Wij treden enkel op naar aanleiding van klachten. En die zijn er echt wel. Na 21 uur moeten alle ijsventers hun geluid afzetten in Herenthout.”

Geen opmerkingen: