donderdag 16 juni 2005

Twijfels voor Wim Veris

Met tien beklimmingen van de Mont Ventoux binnen de 24 uur doen voormalig Herenthoutenaar Wim Veris en de Herentalse chirurg Toon Claes nu zaterdag een gooi naar de geschiedenisboekjes. Beiden hebben hun redenen om zenuwachtig te zijn. Toon Claes liep dinsdag op training een sleutelbeenbreuk op. "Normaal val ik nooit", sakkert Claes in Het Nieuwsblad. "Nu twee keer in een week. Deze week bezeerde ik mijn bil. Dinsdag merkte ik langs het kanaal in de omgeving van Mol en put in de weg te laat op. Gevolg: ook mijn andere bil bezeerd en een sleutelbeenbreuk. Ik heb me nog dezelfde dag laten opereren. Momenteel gaat het goed. Ik heb vandaag zelf de hele dag aan de operatietafel gestaan. Morgenvroeg vertrekken we en we zien wel wat het wordt", zegt Claes, die als topman van Sporta wel erg blij is met de proporties die het evenement heeft aangenomen.
Fietsfanaat Wim Veris, die net als Claes straks 50 wordt, zit al een week aan de voet van de beruchte berg. "Ik heb van de val van Toon gehoord. Ik denk wel dat hij nog kan schitteren. Tyler Hamilton heeft in de Tour bewezen dat grootse prestaties mogelijk zijn met sleutelbeenfractuur. Toon jaagt zijn wielrenners ook meteen de fiets op. Nu moet hij zelf de daad bij het woord voeren." Zelf voelt Wim zich er niet helemaal klaar voor. "Ik heb langer getraind dan vorig jaar maar door ziekte en kwetsuur heb ik er ook meer uitgelegen. De tien halen is misschien niet mogelijk omdat we door de drukte op de berg wellicht niet volle bak kunnen dalen. Minuten die je dalend verliest maak je klimmend niet goed".
Het is momenteel prachtig weer in Frankrijk en de voorspellingen beloven meer van hetzelfde. "Ik hoop wel dat het niet heet wordt. Dan moet je veel drinken en dat is niet zo goed voor mijn maag", weet Wim. "Wellicht ligt daar mijn zwakste punt. Ik kamp ook met een kleine ontsteking onder de voet. De trainingsbeklimmingen tonen dan weer aan dat er ritme is. Hoe dan ook: we gaan ervoor." (Bron: Het Nieuwsblad)

Geen opmerkingen: