dinsdag 22 april 2008

‘Jommeke’, ‘Suske en Wiske’, een stripbibliotheek én een gordeldier

In de verse Stripgids staat een interview met striptekenaar Charel Cambré. Hij praat onder andere vrijuit over hoe hij is beginnen tekenen. “Ik leerde eigenlijk tekenen vanuit de boekjes. ‘Jommeke’ en ‘Suske en Wiske’ waren het begin, zoals bij iedereen, veronderstel ik.”
Maar ook de strips van Dupuis, Dargaud en Lombard vond hij fantastisch. Franquin, Roba, Turk & de Groot, Dupa en Peyo waren zijn favorieten. Vooral de manier van vertellen uit die oorspronkelijk Franstalige strips sprak hem enorm aan. Charel leerde de strips kennen dankzij de baas van café De Kroon in Viersel, die een enorm stripliefhebber was. “Hij had stapels strips liggen op een trap in zijn café. Ik wou daar elke keer naartoe wanneer de familie een uitstapje deed”, herinnert hij zich.
Om zélf aan nieuwe strips te komen, bedacht de jonge Charel een ingenieus plan. Samen met een kozijn startte hij een stripbibliotheek op. “Zo konden we nieuwe strips kopen. Dat lukte, want we hadden heel wat klanten”, weet hij. Jammer genoeg kregen ze ook nogal wat beschadigde strips terug. “Alhoewel ik geen echte stripfreak ben die alle strips in plastic mapjes steekt, deed me dat toch pijn.”
Na het kunsthumaniora in Lier trok Charel – samen met Rudy Trouvé, later gitarist bij dEUS - naar Gent waar hij animatiefilm ging studeren. “Dat leunde volgens mij het dichtst aan bij striptekenen”, aldus Charel. “Voor het eerst leerde ik mensen kennen die goed konden tekenen, ik kon als het ware stelen met de ogen. Ik heb tijdens die vier jaar heel veel geleerd.”
Sinds kort heeft Charel Cambré met ‘Jump!’ een eigen stripreeks. De serie draait rond de drie vrienden Brains, Dweezil en Lisa en hun zo niet voor de hand liggend huisdier, een gordeldier. Het idee voor het gordeldiertje kreeg Charel nadat hij van Kid van Tienen - dé Kid van het gelijknamige bluescafé in Antwerpen, diezelfde Kid die vroeger ook een café had aan de Nijlense Steenweg – de opdracht kreeg om een hoes te ontwerpen voor een Amerikaanse bluesgitarist. “Die kerel kwam uit het Zuiden van de VS en op die platenhoes moest iets met gordeldieren staan.”
Normaal moeten er per jaar drie ‘Jump!’-albums verschijnen. Het derde album, ‘De ijzervreter’, verscheen vorige maand; het vierde, dat de titel ‘Game over!’ meekreeg, staat in de stijgers. In het album komen de hoofdpersonages terecht in een videogame, waar ze gemanipuleerd worden door een slecht karakter. Het album moet ergens rond de zomer verschijnen.
Maar Charel heeft nog meer projecten in de pijplijn. Zo kreeg hij laatst de vraag om een volwassenstrip te maken en binnenkort verschijnt er ook een nieuwe strip van hem in Story. “Veel kan ik er nog niet over vertellen, behalve dat het een gagstrip is met de beroemdste familie van België in de hoofdrol.”

Je kan het volledige interview met Charel Cambré lezen in het negende nummer van het magazine Stripgids, dat gratis beschikbaar is voor de bezoekers van de openbare bibliotheken van de provincie Antwerpen. Dus ook in Herenthout!



Geen opmerkingen: