dinsdag 15 april 2008

Ludo Heylen is Mister Hooifeesten

Ludo Heylen (Itegemse Steenweg) is de verse ambassadeur van de Hooifeesten. Opmerkelijk is dat de 46-jarige varkensboer hiermee in de voetsporen treedt van zijn 23 jaar jongere dochter Nancy, die zich vorig jaar kroonde tot de allereerste Miss Hooifeesten.
Om het tot Mister Hooifeesten te schoppen, moest vader Heylen zich in enkele bizarre proeven bewijzen. Zo scoorde hij in een quiz over het festival vier op vijf. “De vraag over het record aan vaten dat ooit is afgetapt, had ik mis. Spijtig, want ik help daar al jaren achter de toog”, zegt hij vandaag in Gazet Van Antwerpen. Ludo was stomweg de vaten Hoegaarden vergeten mee te tellen. Nadien moest er, de kleren volgestouwd met stro, gecrowdsurft worden. Mede dankzij een talrijk opgekomen supportersschare, die hem letterlijk op handen droeg, kon Ludo een scherpe tijd klokken. “De allerlaatste opdracht was de moeilijkste”, weet Ludo. We moesten de aftredende miss versieren. Het is niet evident om dat bij je eigen dochter te doen.”
Van Mister Ludo wordt nu verwacht dat hij het festival zoveel mogelijk zal promoten. Tijdens een tournee langs fuiven en cafés maakt hij reclame. Op de festivaldag zelf wacht hem de taak om het feest officieel te openen.
Geen probleem voor de sympathieke varkensboer, die graag tussen de jonge mensen vertoeft. “Zo blijf je zelf jong van geest. Ik trek regelmatig naar festivals en concerten. Ik hou van heavy metal en ben het stevigere feestgeweld dus wel gewoon.” Van een kater heeft Ludo zelden last, alleen wordt het wel steeds moeilijker om ’s morgens uit zijn bed te komen. “Maar dat neem ik er graag bij.”
In dochterlief heeft Mister Hooifeesten alvast de perfecte coach gevonden. “Je moet er altijd staan voor het publiek. Animeren is de boodschap. De essentie zit in een gedicht dat ik als afscheidsrede schreef. Een mister moet brullen, feesten en zuipen en mag niet na twintig pinten richting toiletpot kruipen.”

Geen opmerkingen: