dinsdag 31 maart 2009

Ongekuist

Het Nieuwsblad plaatste gisteren deze blog in de kijker. Je kan één en ander hier lezen. Toch moet er mij één en ander van het hart. Het is op z’n minst opmerkelijk te noemen dat - ik moet nu oppassen wat ik schrijf, of men voelt zich weer gelasterd en dan moet er weer naar de flikken gelopen worden - dat hij-wiens-naam-wij-niet-meer-mogen-vernoemen tóch in het artikeltje voorkomt?!? Ik heb z’n naam in het ‘cyberinterview’ niet laten vallen. Ik zou wel gek zijn.
Maar het kan nog straffer: er wordt een site in de kijker gezet zonder de URL te vernoemen?!? De naam van een Huirtuits boekske daarentegen wél. Bij ons lees je gelukkig de ‘ongecensureerde’ versie van het interview.

Hoe ben je op het idee gekomen?
In Herenthout zal men mij vooral kennen van het maandblad ‘De Nieuwe Schakel’, waarvan ik 10 jaar lang de verantwoordelijke uitgever ben geweest. Voor hen die het niet meer zouden weten: ‘De Nieuwe Schakel’ was de enige echte opvolger van het soldatenblad, dat tot 1994 werd uitgeven door het plaatselijke Milac-comité als schakel tussen de kazernes en het thuisfront. Algauw kreeg het boekje ook een eigen webstek. In 2004 volgden de eerste schuchtere stappen in de blog-wereld. Eén en ander kwam datzelfde jaar in een stroomversnelling, nadat ik door m’n ‘collega’ - we maakten het boekje namelijk met tweeën - werd verbannen naar een stek op het wereldwijde web. Jammer, temeer omdat het eigenlijk mijn idee was om het soldatenblad verder te zetten. Oorzaak van de breuk was een geldkwestie.

Met welk doel heb je de site gemaakt?
Het oorspronkelijke doel van de blog was het nieuws uit Herenthout op één plaats te verzamelen. Ondertussen is iedereen op de kar gesprongen, maar in 2004 was zo’n blog met regionale berichten nog iets vrij nieuw. Sinds een jaar waag ik mij af en toe ook wel eens aan een concertbespreking, zowel van optredens in Herenthout als daarbuiten.

Ben je van plan om de site nog uit te bouwen?
Graag zou ik meer foto’s op m’n blog hebben, maar doordat ik nog een voltijdse job uitoefen in een klinisch laboratorium, schiet het er vaak over om nog met de camera op pad te gaan.

Heb je al veel reacties gehad?
Het doet me vooral plezier dat er af en toe naar de blog wordt gesurfd en dat ik ook wordt gelezen. Zo staat de teller deze maand (d.d. 26 maart 2009, eVER) ondertussen al op 3.883 bezoekers; sinds 2004 hebben in totaal al 112.638 surfers de weg naar ‘De Nieuwe Schakel’ gevonden. Interessant aan zo’n teller is dat je ook kan zien hoe en vanwaar de ‘bezoekers’ komen. Huirtuiteneirs willen blijkbaar ook in het buitenland op de hoogte blijven van wat er hier zoal gaande is. En natuurlijk is het ook plezant wanneer een krant een berichtje overneemt.

Geen opmerkingen: