zaterdag 9 mei 2009

Bram Van Dyck terecht trots

Bram Van Dyck heeft afgelopen donderdag in het Tsjechische Praag een prestigieuze medaille ontvangen op de Europese Conferentie voor Creativiteit en Innovatie. De 24-jarige Herenthoutenaar verbleef tijdens zijn studies lichamelijke opvoeding drie maanden in het Zuid-Turkse Antalya via het gekende Erasmusprogamma. “In die periode was ik de eerste Erasmusstudent die deze regio aandeed. Ik merkte meteen dat er op het vlak van studentenbegeleiding nog veel werk aan de winkel was”, aldus Van Dyck gisteren in Gazet van Antwerpen.
Na zijn studies wou Bram meteen terug naar Antalya. “Mijn missie was een project op poten te zetten waarbij Erasmusstudenten begeleid worden tijdens hun verblijf in Turkije. Welkomdagen, feestjes, leerrijke reizen, uitstapjes, internationale feestjes en meer van dat organiseerde ik tussen 2005 en 2006, allemaal onder de noemer ‘EVS-project’.”
Het vrijwilligersproject werd door Bram opgezet met de steun van de universiteit van Akdeniz. “De samenwerking tussen EVS en Erasmus is nu beloond. We haalden de derde plaats uit 85 Erasmusprojecten in heel Europa: een reden om trots te zijn.”
Van Dyck heeft enorm veel voldoening uit zijn werk gehaald. “De dankbaarheid van de mensen is natuurlijk onvergetelijk, maar daarnaast heb ik ook zeer veel over mezelf geleerd. Ik heb talloze projecten proberen op te zetten, maar niet elk project slaagde. Dat opent je ogen en het maakt je een pak sterker.”
Hij vindt het ook prachtig hoeveel deuren er voor hem zijn opengaan door het EVS-project. “Als kleine man uit Herenthout beloond worden op een Europese Conferentie is toch wel een hele eer”, weet hij.
Het EVS-project is trouwens niet het enige initiatief van Bram. “Tijdens mijn tijd in Antalya heb ik eigenlijk alles kunnen realiseren wat ik gepland had. Naast de begeleiding van Erasmusstudenten heb ik ook kankerpatiëntjes bijgestaan.”
Voor zijn afreis zette Bram ook een inzamelactie op touw. “Zo’n vijfhonderd kilogram kledij is naar een straatarm dorp gegaan. Met Kerstmis heb ik de kinderen daar chocolade gebracht.”
Maar hét mooiste is misschien wel dat Bram zijn Noorse vriendin in Turkije leerde kennen. “We leerden elkaar kennen op dezelfde universiteit en ondertussen hebben we een kind samen. Onlangs haalden we de nationale pers in Turkije. Omdat we een Erasmuskoppel zijn werd onze zoon Matti prompt tot Erasmusbaby omgedoopt.”

Geen opmerkingen: