donderdag 28 mei 2009

Job geweigerd omwille van huidskleur

De ouders van Savita Van Looy uit Herenthout gaan gerechtelijke stappen ondernemen tegen de uitbaters van een winkelketen in Herentals. Ze pikken het immers niet dat hun dochter een job werd geweigerd omwille van haar huidskleur. Volgens de winkelketen was de job echter al ingevuld.
De 21-jarige Savita bood zich eerder deze week aan voor een vacature in de charcuterieafdeling van Delhaize in Herentals. Tijdens het sollicitatiegesprek kreeg ze echter koudweg te horen dat ze liever niemand hadden met een huidskleur zoals die van haar.
“De personeelschef zei dat iemand met een andere kleur het cliënteel afschrikt. Klanten pikken het volgens die mevrouw niet dat een donker getint iemand met vleeswaren werkt. Ze voegde er aan toe dat ik wel kon dienen om rekken te vullen of de kassa te doen”, getuigde Savita gisteren in Gazet van Antwerpen.
Het adoptiemeisje, dat sinds haar negen maanden in België woont, is er het hart van in. “Dit is de eerste keer dat ik me gediscrimineerd voel. Nog nooit kreeg ik zo’n reactie. Via hetzelfde uitzendbureau werkte ik voor Hema in Herentals. Daar waren ze zo tevreden dat ze me terugvroegen. Sinds deze week was er in dat filiaal geen werk meer. Daarom ging ik solliciteren bij het warenhuis.”
Moeder Nadine Delen liet alvast een proces-verbaal opstellen. Er werd ook een klacht ingediend bij het Centrum van Gelijke Kansen en Racismebestrijding.
Gert Aerts, die samen met zijn zus Rita het warenhuis leidt, komt uit de lucht gevallen. “Ik weet van niks. Ik belde mijn zus hierover, maar zij ontkent iets in die aard te hebben gezegd.” Hij doet het geval dan ook af als een misverstand. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Geen opmerkingen: