zaterdag 27 maart 2010

19-jarige Herenthoutenaar enige Belg in Nederlandse ijshockeycompetitie

Nijmegen Devils mag zich een jaar lang kampioen van Nederland noemen, Tilburg Trappers verloor voor het tweede jaar op rij de finale om de titel. Met drie overwinningen beslechtte Nijmegen gisteren het Nederlandse kampioenschap ijshockey. Op het ijs stond één Belg: Jens Engelen uit Herenthout. Jammer voor hem aan de verliezende zijde ...

De 19-jarige Jens Engelen is de enige Belg in de Nederlandse competitie. En hij zal dat ook volgend seizoen allicht blijven. “Trappers Tilburg heeft me teruggevraagd”, zei de jonge verdediger gisteren in Sportwereld. “Er werd me vorig jaar een contract aangeboden van twee seizoenen. Omdat ik wist dat de Nederlandse competitie zwaarder was dan de Belgische en hier geen speelzekerheid was, koos ik voor een contract van één seizoen.”
Tijdens de eerste trainingen vlogen de pucks hem in Nederland langs alle kanten om de oren. “Ik heb me gelukkig snel aangepast. In veronderstel dat Tilburg en de coach tevreden over me zijn. Er een jaar bij doen zou niet meer dan logisch zijn.”
Engelen is niet de enige Belg in het buitenland - enkele jongeren spelen in de Franse, Britse en Amerikaanse jeugdreeksen - maar wel de enige op dit niveau. “Ik koos voor Tilburg omdat het niet zo ver van huis is en die club ambities liet blijken”, aldus Jens.
Uiteraard had Jens het vorig seizoen, toen hij met HYC Herentals de titel won, het bij zijn moederclub naar zijn zin. Maar hij wou meer. “Ik wou proeven van hoger gequoteerd werk. Dat heb ik intussen gehad. Drie trainingen per week, een of twee wedstrijden daar bovenop, tussenin nog eens een extra training waarin we wedstrijdontwikkelingen onder de loep nemen.”
De verre verplaatsingen heeft Jens er graag voor over. Al valt het niet altijd mee om ’s nachts nog in het uiterste noorden van Nederland aan de slag te zijn en na de match nog naar huis te moeten keren. “Ik deed de verplaatsingen altijd met mijn ouders. Gelukkig dat zij ook ijshockeyfreaks zijn. Trouwens, nu ik mijn rijbewijs heb en de trips alleen kan maken, volgen ze me nog altijd. Ik veronderstel dat ze dat zullen blijven doen.”
Jens combineert zijn sport met studies LO in Antwerpen. Hij kreeg een Topsportstatuut en kan zijn studies een beetje zelf regelen. Een goede zaak vindt hij zelf. Anders had hij één en ander nooit kunnen combineren.
Ondanks de verloren finale vindt Jens dat hij met Tilburg een schitterend parcours heeft afgelegd. En als het aan hem ligt, volgt er nog meer. “Mexico en het WK, ook daar kijk ik naar uit”, klinkt het. “Dat moet voor alle spelers van de nationale ploeg hét hoogtepunt van het jaar worden. Het Belgische ijshockey mag kwalitatief wat minder hoog staan, in een groep met Mexico, Spanje, Turkije, Bulgarije en mijn favoriet Australië, moeten we in onze mogelijkheden geloven. Naar wat ik in de Belgische eindstrijd zag van Herentals en Leuven, moeten we in Mexico voor een medaille durven gaan, en liefst geen bronzen.”

Geen opmerkingen: