donderdag 24 juni 2010

Beschuldigde terug thuis

Noël Schellekens, een Kempenaar die op de Filippijnen ervan wordt beschuldigd zijn vrouw te hebben vermoord, is weer in het land. Meer nog: hij houdt zich momenteel ‘schuil’ in het huis van zijn ouders in … Herenthout. Met de hulp van enkele vrienden was Schellekens de plaatselijke politie te slim af en kon hij ontsnappen. Zijn dochtertje Liv werd al eerder weggehaald uit Manilla, waar Schellekens zes maanden lang ondergedoken leefde in een hotel.

Het leven van de Kempense beroepsmuzikant nam op 9 augustus een dramatische wending toen zijn vrouw overleed in hun huis op het eilandje Dapa. Vanaf het eerste moment weet Schellekens de dood van zijn vrouw aan complicaties na een moeilijke bevalling. Jammer genoeg dachten zijn schoonmoeder en haar zuster er anders over. Zij beschuldigden de Kempenaar van moord.
Volgens Schellekens is het zijn schoonfamilie vanaf het eerste ogenblik te doen geweest om het hoederecht over zijn dochtertje en het inpalmen van zijn huis. “Ze kwamen de baby opeisen”, zegt Schellekens vandaag in Gazet van Antwerpen. “Eerst met een paar familieleden, later met het halve dorp.”
De Belgische ambassade raadde Schellekens aan met zijn kind naar Manilla af te reizen en daar de resultaten van het autopsierapport af te wachten. Een eerste rapport noemde de doodsoorzaak “onbekend”, een tweede had het over “verstikking door wurging”. Uiteindelijk bleek dat tweede rapport niet opgemaakt te zijn door een wetsdokter maar door een plaatselijk politiechef. “Die man was een goede vriend van mijn schoonbroer”, beweert Schellekens.
Vanaf dat moment werden er plannen gesmeed om te vluchten. Eerst haalde grootvader Francis Schellekens de kleine Liv naar België, in april volgde Noël zelf. Dankzij de hulp van enkele Filippijnse vrienden ging het van Manilla naar Zuidoost-Azië, vanwaar hij op 28 april kon doorreizen naar Nederland en uiteindelijk België.
Op de vraag of hij hier geen negatieve reacties krijgt van mensen die hem toch van partnermoord beschuldigen, antwoordt Noël Schellekens resoluut dat zijn geweten zuiver is. Vader Francis staat achter zijn zoon. “Ik heb het hem bij ons eerste contact gevraagd”, zegt hij in de krant. “Ik moest het weten! Ik geloof Noël, ook omdat ik hem ginder heb bezocht. Ik heb nooit twee mensen samen zo gelukkig gezien.”
Spijt dat hij ooit naar de Filippijnen is getrokken, heeft Noël Schellekens niet. Hij mist het leven ginder. “Ik was gelukkig daar. Het was de beste tijd van mijn leven”, besluit hij …

Geen opmerkingen: