Met Maria-Hemelvaart slaan gemeentebestuur, Heemkring Sandelyn en Cultuurraad de handen in elkaar voor een tentoonstelling én Mariaviering in de buurt van het kasteel van Herlaer. Oorspronkelijk was het de bedoeling om uit te pakken met een heuse processie, maar die idee werd om logistieke beslommeringen afgeblazen.
Sinds de druk bezochte Nacht van de Duisternis op 15 oktober 2011, onderhoudt de gemeente een goede relatie met de familie Maes, de eigenaars van het kasteel van Herlaer. En zo komt het dat er op woensdag 15 augustus e.k. een Mariaverering kan doorgaan, mét dienst in de kapel. Meer nog: voor de eredienst zal het originele zilverwerk, dat zich in het kasteel van Laarne bevindt, naar de kapel worden teruggehaald.
Het was mevrouw Charles Cogels, geboren Reynegom d’Herenthout, die een aantal stukken in permanente bruikleen gaf. Het betreft een paar ampullen met bijbehorende ampullenschaal, twee kelken met pateen en kelklepel, een kelk, een paar kandelaars, een wijwateremmer met bijbehorende kwispel, twee chrismalen, een altaarsierstuk, twee kroontjes, een reliekhouder en een reliekenkast.
Voorlopig ziet de dag er zo uit. Tussen 14 en 18 uur wordt de kapel, met het originele zilverwerk, opengesteld voor het publiek. Tegelijkertijd is er in de leegstaande boerderij Danis een tentoonstelling van Heemkring Sandelyn over volks- en Mariadevotie. Om 18 uur is er dan een mini‐processie van de boerderij naar de kapel, waar een Mariaviering zal doorgaan in samenwerking met de twee kerkkoren.
Extra >>> Raadpleeg hier de inventaris van het kasteel van Laarne.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten