Een geplande nieuwe wandelroute door een aantal Herenthoutse weides en velden zorgt voor ongerustheid bij buurtbewoners. Het gaat om nieuwe wandelpaden op Uilenberg en in de Pauwel- en Binnenstraat.
De vermeende heropening van enkele historische paden schopte het zelfs tot de gemeenteraad. Een bezorgde Freddy Kerkhofs (sp.a) toonde op de raad een brief van inwoners die vrezen dat er een wandelpad door hun tuin komt.
Volgens het gemeentebestuur gaat het echter zo’n vaart niet lopen. “We plannen op vraag van de provincie inderdaad enkele nieuwe wandelwegen, naar analogie met het fietspadennetwerk”, bevestigde schepen van toerisme Hugo Cambré (Eenheid). “Maar uiteraard is het niet onze intentie die door hoven te laten lopen. De provincie bestudeert elke oude weg aan de hand van notariële akten. We zorgen dat we juridisch juist handelen.”
Voor de uitwerking van het wandelpadennetwerk doet de gemeente beroep op de toeristische raad. Dat bij de zoektocht naar mogelijke nieuwe wandelpaden gebruik wordt gemaakt van de atlas der buurtwegen wordt door Cambré bevestigd. “Hierop staan alle historische paden. Meestal zijn er die er nog, maar de praktijk leert dat er ook paden zijn die al generaties lang niet meer gebruikt worden of verdwenen zijn. Als lokaal bestuur willen we graag meewerken aan de uitbouw van het wandelpadennetwerk, maar dan enkel via trajecten die realistisch haalbaar zijn. Als er op sommige plaatsen gewoon geen weg of pad meer is, moeten we onderzoeken wat wel nog haalbaar is.”
Een van de verontruste Huirtuiteneiren is Frans Van Menxel uit de Binnenstraat. Hij kreeg enige tijd geleden een brief van het gemeentebestuur waarin stond dat er een wandelweg wordt gepland en dat het pad over zijn eigendom zou lopen. “Het gaat om een perceel waar paarden grazen en dat zou worden doorsneden”, aldus Van Menxel. “Dat is niet alleen zeer vervelend voor ons, maar wandelaars kunnen ook overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld door de dieren te willen aaien of hen te voederen, wat absoluut niet kan.”
Volgens Van Menxel kampen andere eigenaars in de buurt met hetzelfde probleem. Allen zitten ze met dezelfde vraag: Waarom is die wandelweg plots nodig? Om de ongerustheid weg te werken, kregen de buurtbewoners ondertussen een tweede schrijven. Het gemeentebestuur legt erin uit dat het pad nog helemaal geen uitgemaakte zaak is en dat hen geen enkel traject zal worden opgedrongen.
Maar Van Menxel weet wat hem te doen staat. “Omdat het gaat om wegenissen die al meer dan dertig jaar verdwenen zijn, kunnen we aan de vrederechter vragen of die paden uit de buurtatlassen kunnen worden geschrapt. Dan is dit probleem wellicht definitief van de baan.”
Het provinciebestuur van Antwerpen en het gemeentebestuur van Herenthout hopen tegen het najaar klaar te zijn met het inrichten van enkele nieuwe wandelpaden over bestaande wegenissen. Het betreft dan paden waarover geen enkele betwisting bestaat. De opening is voorzien voor oktober 2012. (Bronnen: Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten