dinsdag 2 oktober 2012

Koen Joos (CD&V): “Onze burgemeester had het moeilijk ...”

Dat Jeugdhuis ’t Verschil afgelopen vrijdag afgeladen vol zat voor de debatavond rond de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober, kon je hier gisteren al lezen. Koen Joos, voorzitter van CD&V-Herenthout, reageert op ons stukje over het debat, dat er eigenlijk geen was ...



Ik denk dat format en opzet van de vragen weinig ruimte liet voor zware debatten. Als bijvoorbeeld het financiële beheer van de gemeente de afgelopen zes jaar geen apart onderwerp was, dan kan ik dit enkel betreuren. Ook in de leefwereld van jongeren zal het wel duidelijk zijn dat een gezond financieel beheer de basis vormt van het bestedingsbedrag van een bestuursploeg. De afgelopen jaren hebben wij in onze publicaties duidelijk gemaakt waar de problemen zich op dat vlak situeren en ook de komende weken zullen we het niet laten om op die nagel te blijven kloppen.
Waar een fuifzaal komt, welke snelheden toepasbaar zijn, etc., het mocht inderdaad allemaal iets pittiger. Maar nogmaals, dan moet je volgens mij een algeheel debat organiseren waar alle vijf betrokken partijen met elkaar in discussie gaan. Ik ben er zeker van dat deze moderator dat gerust in goede en heldere banen had kunnen leiden.
Niettemin vond ik dat onze burgemeester het moeilijk had. Als ik alleen al kon vaststellen welke problemen hij had met de eigen kantine van KFC Herenthout en het manco hiervan voor bijvoorbeeld de volleybal- en de atletiekclub, dan meen ik dat Lies daar wel een verschil maakte. Misschien was Lies een tikkeltje zenuwachtig maar daar is niks mis mee volgens mij. Ook nieuwe mensen moeten de kans krijgen om zich te manifesteren voor een publiek en een beetje pleinvrees lijkt mij dan logisch. CD&V koos bewust voor Lies. Ik mag hopen dat een lijst van een partij meer is dan een kopman/kopvrouw.
Bovendien heeft zij de afgelopen jaren een geëngageerde en aanwezige rol vertolkt in die Jeugdraad en leek het ons niet meer dan logisch dat zij daarom onze partij vertegenwoordigde bij een evenement dat net door die Raad op poten wordt gezet. Daarom vind ik het bijvoorbeeld jammer dat Eenheid, die de afgelopen legislatuur toch de schepen van jeugd hebben geleverd, niet koos voor die schepen. Dan waren we misschien te weten gekomen hoe het nu net zit met de huurovereenkomst omtrent het jeugdhuis, al dan niet een permanent karakter in de toekomst plus de voorwaarden waaraan dat zou zijn.
Daarom, met alle respect voor uw mening, ik denk niet dat het zo eenduidig was om te besluiten dat de oppositie er niet aan te pas kwam. Ik apprecieer het wel dat je ook jouw eigen voorkeur weergeeft. Mooi zou zijn dat de politieke kleur van andere lokale journalisten geen taboe zou zijn. In een gezond democratisch systeem is dit volgens mij ook geen probleem.
Tenslotte, dit initiatief was goed gezien en zeker voor herhaling vatbaar, liefst jaarlijks zodat de vinger aan de pols wordt gehouden en er niet louter enkele weken voor de verkiezingen gestreden wordt om de gunst van de jonge kiezers. Op die wijze kan het beleid jaarlijks geëvalueerd worden, ook naar de buitenwereld, en dit via een debat door de verschillende partijen, over de grenzen van meerderheid en oppositie heen.


Koen Joos, voorzitter CD&V-Herenthout

Geen opmerkingen: