maandag 1 oktober 2012

Sabam

Sabam ligt eens te meer onder vuur. “De auteursrechtenvereniging haalt inkomsten uit het repertoire van muzikanten die niet bij haar zijn aangesloten”, lazen we vorige week in de pers. “En ze is niet van plan om het geld terug te storten. Nochtans had Sabam dat vorig jaar beloofd ...”

Sabam, breek me de bek niet open. Ik denk niet dat Sabam Bob Dylan gaat uitbetalen als ik op een feestje van een vriend ‘Tangled Up in Blue’ speel. Sabam kan volgens mij alleen geld ‘innen’ voor artiesten die zijn ‘aangesloten’ bij hun clubje. En dat zijn ABBA, Oasis, MUD, Nonkel Bob en ome Neil, Bruce, Madonna, Prince, U2, Girls, Grimes, Purity Ring, James Blake, Bon Iver, EMA ... voor zover ik weet niet. Godbetert: zelfs Lady GaGa niet! Dus: neen.
Sabam is gewoon een select clubje. Ik denk dat ik al genoeg investeer in legitieme exemplaren van cd’s en/of elpees. Ik wil geen extra’s betalen als ik een fragment van wie dan ook op een quiz draai. Dat Johan Verminnen z’n cava maar zelf betaalt. Ik moet dat ook doen ... Ze mogen blij zijn dat ik niets illegaal download!

Geen opmerkingen: