dinsdag 2 april 2013

Het slipje van Mick Jagger

Afgelopen zondag werden in ‘De neus van Pinokkio’, het nieuwe tv-programma van Bart Peeters, Gust Spruyt en zijn ex Chantal Hanquet opgevoerd. Het voormalige koppel vertelde een verhaaltje over het slipje van Mick Jagger.

De uitbaatster van De Kruidenfee in de Vonckstraat doet haar verhaal vandaag over in Het Nieuwsblad. “In 1998 traden The Rolling Stones op in Werchter en daarbij moest mijn ex-man zorgen voor de rider van de groep. De wensenlijst. Plots kreeg ik ’s ochtends telefoon. Of ik naar Werchter wou komen om er te strijken. Het was heel warm en de Stones wilden liever in hun zomerkostuums spelen. Die waren echter niet gestreken en ze eisten dat ze dat wel waren.” Dus ging Chantal samen met Tilly, de toenmalige vriendin van Gust, de pakken strijken. “Zelfs Jaggers witte sloefkes heb ik schoon geschrobd”, herinnert ze zich.
Uiteindelijk bleef er nog één kledingstuk over: de zwarte minuscule slip van Mick Jagger. “Hij had toen duidelijk last van sterallures, want die slip moest en zou ook gestreken worden. Dus heb ik het kleinood maar gestreken, opgeplooid en het in een proper papiertje gewikkeld. Toen we achteraf naar het optreden keken, dachten we de hele tijd hopelijk zit zijn onderbroek goed. Ik moet nog altijd lachen als ik eraan terugdenk ...”
Maar ook het verhaal over hoe Gust, die tegenwoordig in Tessenderlo woont, het tot in de kleedkamer van de Stones had geschopt, was meer dan de moeite. Op een gegeven moment vroeg men hem om voor blueberries te zorgen. “Blueberries? Nu vind je dat wel in de winkels, maar destijds kon je dat praktisch niet vinden. Ik heb toen alles afgebeld en via een importeur ben ik dan toch aan een palletje geraakt. Maar het kostte smeirig veul geld, duuzende franken!”
Gust zo fier as ne gieter naar de koks met de boodschap dat hij blueberries heeft gevonden. “Die mannen lachten zo wat onderling. Ik dacht: die zullen goed gezind zijn.” Maar op het einde van de week stonden die blueberries daar nog. Toen hij vroeg waarom hij die nu moest gaan halen, bleek dat het was om te zien of hij zijne stiel wel kende. “Of ik wel moeite genoeg zou doen. Ik heb die blueberries dan maar zelf meegenomen en er confituur van gemaakt. Heel lekker!” Gust had de test met verve doorstaan en werd na chef catering nu ook chef kleedkamer.
Uiteindelijk werd Gust nog dikke vriendjes met Keith Richards. Bij het afscheid kreeg hij drie dingen van Keef: “Een fles whisky, een fles cognac en een compliment om dit prachtig mooi gestreken T-shirt”, lachte Gust terwijl hij zijn Paranoiacs-shirt showde.

Geen opmerkingen: