maandag 23 juni 2014

Laenen vs smilers

Popster Miley Cyrus trad vrijdag op in het Sportpaleis in Antwerpen. GVA-reporter en Herenthoutenaar Stefan Laenen waagde het om een kritische recensie te schrijven en kreeg afgelopen weekend de wind van voren.

Lezersbrieven horen nu eenmaal bij de job van reporter, toch schrok Stefan Laenen zich een hoedje van de mails die hij aankreeg. “Niet alleen over het aantal, maar ook over het niveau”, zegt Laenen vandaag in De Frut. “Als ik het al eens waagde om minder positief te schrijven over Justin Bieber, kreeg ik via mail een massa lelijke verwensingen. De fans van Cyrus hadden hun aanval duidelijk voorbereid. Want ze gebruikten straffe argumenten. En dat apprecieer ik.”

FRAAIE BUITENKANT
Er waren de klassieke verwensingen. Dat hij zielig is, een andere job of een leven moet zoeken en dat hij geen 18 miljoen fans heeft. “Dat klopt. Maar andere smilers vroegen mij om eens goed naar bepaalde songteksten te luisteren. Of ze stipten aan dat Cyrus als rebel een rolmodel is voor vele jongeren. Daar zit zekers iets in. Of dat ik me niet blind moet staren op haar uiterlijk, dat het innerlijke telt. Dat is zeker waar, al kan je in het geval van Cyrus moeilijk om haar fraaie buitenkant heen”, aldus Laenen.

GECOÖRDINEERD BOMBARDEMENT
De Herenthoutse reporter maakt er normaal een erezaak van om alle mails persoonlijk te beantwoorden. “Althans ik doe mijn best, maar deze keer waren het er echt te veel. Vermoedelijk is het bombardement gecoördineerd vanuit een fanbasis.”
Maar als een (jonge) fan zoveel moeite doet om haar of zijn idool te verdedigen, respecteert Laenen dat. “Ik antwoord dan: Beste fan, meer dan waarschijnlijk heeft u gelijk. Waarna ik dan uitleg waarom ik schreef wat ik schreef. En dat mijn mening echt niet meer waard is dan die van hen.”

KWAL
Doorgaans zijn de meeste brokken met een antwoord gelijmd, maar Laenen beseft dat het met anderen nooit meer goed komt. “Ik schreef in mijn stuk - een beetje om te lachen - dat er vrijdagavond een school bakvissen naar het Sportpaleis zwom. Enkele fans mailden me: Wij zijn misschien bakvissen, maar u bent een kwal. Hilarisch toch!?! Zo creatief kan ik het niet verzinnen.”
Laenen neemt vandaag dan ook zijn woorden terug. “De fans van Miley Cyrus zijn geen bakvissen. Het zijn katvissen.” (Bron: Gazet Van Antwerpen)

Lees hier de gewraakte recensie van Stefan Laenen.






Laenen was niet alleen stevig onder de indruk van de straffe taal van de 21-jarige zangeres, maar ook van haar niets verhullende pikante kledij. Zijn recensie viel niet bij iedereen in goede aarde. (Foto’s: Sven Michiels)

Geen opmerkingen: