donderdag 3 juli 2014

De langste vlag

Bart Van Looy van het Bouwelse Palmenhof laat het breed hangen. De cafébaas stikte meer dan 200 Belgische vlaggen aan elkaar en zit ondertussen aan één lange wimpel van om en bij de 225 meter.

“Eigenlijk is ze iets langer, maar in mijn café loopt de lengte als schiftingsvraag bij een wedstrijd”, vertelt Bart in Gazet Van Antwerpen. “Buren hielpen om alle vlaggen aan elkaar te naaien. Ik hing ze met stalen kabels op langs de weg.”
Per gewonnen wedstrijd van de Rode Duivels komt er 75 meter bij. “En als de Belgen de finale spelen, verdubbel ik het totale aantal dat op dat moment hangt!” Een snelle rekensom leert ons dat de sympathieke cafébaas dan ongeveer aan één kilometer vlag zal zitten.
De berichtgeving over mogelijke boetes schrikt Van Looy niet af. In sommige gemeenten is er immers een aparte gemeentebelasting op reclame die bepaalt dat je 50 euro moet betalen als je bijvoorbeeld een vlag met een productnaam aan je gevel hangt. “Gelukkig kreeg ik voor mijn vlag toestemming van de burgemeester. Anders riskeerde ik 11.500 euro boete”, weet Van Looy.
De cafébaas van het Palmenhof is met zijn vlaggenstunt niet aan zijn proefstuk toe. Hij plaatste eerder al een vuurspuwende duivel voor zijn deur en serveert tijdens elke Duivelse match gratis friet met stoofvlees.

Geen opmerkingen: