maandag 1 december 2014

Vos De Lux

Het plotse overlijden van Luc De Vos kwam als een schokgolf en blijft reacties losweken. Ook in Herenthout, waar de betreurde zanger begin jaren 90, in Zaal Lux, de liefde van zijn leven vond.

“Gorky stond in 1992 in het voorprogramma van The Scene”, herinnert toenmalig organisator Gust Spruyt zich in de kranten van Mediahuis. “Twee ijzersterke bands, met twee hele straffe platen. De toegangsprijs was amper 380 frank. Later dat jaar boekte ik Gorky nog een keer, maar dan als hoofdact.”
Eén van beide optredens veranderde het leven van Luc De Vos drastisch. “Bij mij in de keukencrew hielp Sandra, een mooi meisje uit het dorp. Als ik me niet vergis, stond ze aan de afwas. Het klikte meteen met Luc. Niet veel later werden ze een stel.”
Vos bezocht zijn Huirtuitse schoonfamilie geregeld. Zijn zoon Bruno kwam ’s zomers vaak ravotten bij de plaatselijke speelpleinwerking. Ondertussen was Luc De Vos vaste klant in Kafee Window, nu Café ’t Punt. “Hoewel hij in Gent woonde, kwam hij hier bijna wekelijks”, weet voormalig cafébaas Johan Van Herck. “Sandra werkte bij mij, en ze bracht haar lief mee. Luc hield ervan om aan de toog vanachter zijn Duveltje te luisteren naar het Kempens geleuter. Hij trad hier dikwijls op. Van zijn management mocht hij dat niet onder zijn eigen naam doen. Dus verzon hij voor onze affiches schuilnamen zoals Vis De Luc, Luc & His Condoms en Loc De Vus. Onlangs zag ik hem op een televisiequiz met een T-shirt van Kafee Window. De kroeg is al meer dan vijftien jaar dicht, hij droeg zijn shirt dus goed af”, klinkt het enigszins trots.
Samen met Morrissey (The Smiths) en David McComb (The Triffids) schreef óók Luc De Vos de soundtrack van mijn ‘jeugd’. Ik weet het nog goed: toen mijn oudste twee jaar was, zongen — oké: het was eerder brullen — mijn beste vriend Rik en ik tijdens De Knelpuntklup op Radio Liefkenshoek, luidkeels van “Lieve kleine Karen, lieve kleine Karen, lieve kleine Karen ... Verschueren!” Alleen al dáárom zal ‘Lieve Kleine Piranha’ voor altijd in mijn geheugen gegrift staan. “Jank niet meer!” Ja, er bestaat een opname van. Neen, jullie krijgen ze nooit te horen ...

Luc De Vos overleed zaterdagavond aan acuut orgaanfalen. Hij werd 52 jaar en laat een vrouw en een zoon achter. De Morrissey van de lage landen is niet meer ... Ik hoop voor Vos dat hij zijn muzikale held vorige week nog heeft zien optreden in Antwerpen ...

Geen opmerkingen: