dinsdag 30 juni 2015

Recordbedrag voor Levensloop!

De teller van Levensloop Herenthout klokte zondagnamiddag af op het recordbedrag van 95.900 euro. Daarmee heeft de eerste editie van de benefiet de verwachtingen van de organisatoren en vrijwilligers ruimschoots overtroffen.

Nog voor de start stond die teller al op 63.000 euro. Het was een geëmotioneerde Pascal Sermeus die het ongehoord hoge eindbedrag iets na 17 uur zondagmiddag bekendmaakte. “Dankzij jullie hebben we 95.900 euro ingezameld voor de strijd tegen kanker. Wij willen u daar van harte voor bedanken. Ik ben sprakeloos. Op naar een volgende editie!”, aldus Sermeus.

70 VECHTERS
Vechter Erika Op de Beeck heette tijdens de openingsceremonie al haar lotgenoten welkom. “We starten zo dadelijk met 24 uur samen vieren, herinneren en strijden. We geven aan jullie de mogelijkheid om te genieten, omdat jullie het nu net ook zo hard verdienen om eens in de watten gelegd te worden!”, zei ze. “Ik ben heel trots dit met jullie mee te mogen maken. Ik denk dat het niet makkelijk was voor sommige om deze stap te zetten, om ook effectief vandaag een paarse T-shirt te dragen. Maak van deze Levensloop, jullie levensloop, hopelijk een schitterende ervaring. Jullie kunnen er zeker van zijn dat wij als comité er alles aan zullen doen om jullie een onvergetelijk weekend te bezorgen.”
En dat werd het. Tijdens het evenement werd een zeventigtal kankerpatiënten - jong en oud - twee dagen verwend, gesteund en gevierd. In het verwenpaleis werden zij getrakteerd op een ontbijt, massages en infomomenten.

EMO-MOMENTEN
De 24 uur loop- en wandelactie werd op gang getrokken door Ellen Van Loy en Belle Perez. Beiden getuigden over hoe ook zij in hun familie en vriendenkring kregen af te rekenen met kanker. Belle Perez beloofde meteen haar engagement voor volgend jaar. Meteen volgde een eerste emo-moment. Tijdens hun ereronde kregen de deelnemende vechters van alle omstaanders een staande ovatie. Velen hielden het niet meer droog ...
Om 23 uur zaterdagavond volgde met de kaarsenceremonie opnieuw een beklijvend moment. Alle deelnemers werden uitgenodigd om langs het parcours te wandelen dat volledig verlicht werd met een paar duizend zakjes met daarin een brandende kaars. Elke kaars stond voor iemand die aan kanker overleden is. De zakjes waren versierd met een kunstwerkje of een persoonlijke tekst.
Voorafgaand aan de kaarsenceremonie nam Erika Op de Beeck opnieuw het woord. “Ik wil hier vandaag tijdens deze kaarsenceremonie een moment nemen om te “herinneren”. Ik ben jammer genoeg mijn mama en tante verloren aan kanker ... Ik denk nog dagelijks aan hen, en ik vind het jammer dat ik hen vandaag niet kon verwelkomen in de VIP-lounge. Maar het heeft wel gezorgd dat ik een enorme drive had om mee in het comité te stappen als verantwoordelijke voor de Vechters. Maar ik wil hier vandaag ook tijdens deze kaarsenceremonie hoop geven, want ik sta hier ook zélf als Vechter. Ook ik ben jammer genoeg niet gespaard gebleven van deze ziekte. 2,5 jaar geleden ben ik zelf getroffen door chronische leukemie en een half jaar later door borstkanker. Maar kijk: hier sta ik vandaag en blijf elke dag opnieuw vechten tegen deze ziekte! Ik wil graag voor mijn mama en tante vandaag “vechten”. Maar ook voor alle anderen die we verloren hebben, willen we samen vechten voor meer hoop, dat door alle Levenslopen in de hele wereld genoeg geld kan ingezameld worden om kankeronderzoek verder te zetten! We hopen dat er ooit een dag komt dat er niemand meer de woorden “u heeft kanker” moet horen!”

STRAFFE PRESTATIES
De 37 deelnemende teams zorgden voor meer dan 1.500 deelnemers die een of meerdere uren op de piste stapten en/of liepen. In de rand vielen ook enkele straffe prestaties te noteren. Tom Harzé en Yves Peeters lieten zich bijvoorbeeld niet aflossen en stapten een etmaal vol. Twee brandweermannen stapten met persluchttoestellen op hun rug – goed voor 34 kg extra - hun rondjes af.
Terwijl de deelnemende teams netjes hun rondjes afmaalden, waren er op en naast het podium optredens van o.a. Sudden Lee, Fanfaar Fatale, Vantenaar, Nootoplossing, Whiskey en Tadaam. De Kon. Fanfare Sint-Pieter, de Herenthoutse muziekschool, Imitato, Steps en Muses In Motion kleurden dan weer het officiële gedeelte.
Op zondagnamiddag werden er heel wat cheques overhandigd aan de organisatoren van Levensloop. OKRA schonk 850 euro, het comité van De Dag van de Burger 500 euro, een door alle Rode Duivels gesigneerd truitje werd geveild voor 350 euro, voor een T-shirt van de gekende dj Mark With a K (Tomorrowland) had een fan 1001 euro veil. De dj zelf verdubbelde daarop het bedrag.

CARNAVAL
De finale van het evenement werd ingezet door Prins Serge I en zijn gevolg. We waanden ons even op het carnaval in Rio. Met het oplaten van ballonnen met het woord “Hoop” als opschrift, werd een ontroerend orgelpunt achter deze eerste editie van Levensloop gezet.
Het ingezamelde bedrag van 95.900 euro is een voorlopig totaal. Op het moment dat wij dit schrijven, staat de teller op 97.404,90 euro. De organisatoren maken zich sterk dat het magische bedrag van 100.000 euro vlotjes wordt overschreden. De rekening blijft immers nog een maand open.


Ellen Van Loy toont fier het voorlopige bedrag ...


Hoop doet leven!


Meter Ellen Van Loy, vechter Erika Op de Beeck en Belle Perez.

Geen opmerkingen: