Wat als Jezus stiekem werd opgevoed in Spanje, bij haar - jawel: haar (!) - pleegouders, om aan de moordzuchtige tirannie van Herodes te ontsnappen? Het is de insteek van het stuk ‘La Ultima Cena’, dat het voorbije weekend in Zaal Lux werd opgevoerd door Poco.
Het verhaal van Jezus is alom gekend. Alhoewel ... Wanneer alle gevaar geweken is, keert Ze terug naar Jeruzalem. Onderweg krijgt Jezus een hoop volgelingen achter haar aan en beleeft samen met hen spannende avonturen. Tot er op een dag verraad geschiedt.
Jezus komt nog eenmaal samen met haar apostelen om een laatste maaltijd te nuttigen. Een sober diner tijdens welke er mysteries worden opgelost. Zoals waarom Judas niet meer de voorzangeres is van The Innocent Hands, Jeruzalems nummer één popgroep. Of de media, die een veeg uit de pan krijgen voor het onwettig verspreiden van roddels over een mogelijke affaire tussen Jezus en een van haar apostelen. Dit en vele andere zaken werpen een heel nieuw licht op wat er zich tijdens dit historische moment allemaal afspeelde aan die beroemde tafel ...
HEDENDAAGSE SETTING
Poco bestaat ondertussen tien jaar. En voor dit jubileum hadden de spelers zelf gekozen om ‘La Ultima Cena’ te spelen. Het toch wel gewaagde stuk werd geschreven door Tom De Beckker. Hij plaatste het verhaal van de Verlosser in een hedendaagse setting. Zo hadden de jonge volgelingen van Jezus allen een smartphone op zak. Het Huirtuits dialect deed de rest.
De reünievoorstelling werd gedragen door vier jongvolwassen Huirtuiteneiren. Fran Buelens zette op een zelfverzekerde wijze de Uitverkorene neer - de Verlosser of het Concept, zoals een van haar volgelingen Haar omschreef. Wannes Op de Beeck was een ideale Mats, die al wel eens een stommiteit uithaalde. Zoals die keer toen hij in een zatte bui moeke op zijn gat liet tatoëren. Marlien Echelpoels speelde het wat naïeve bijzitje van Jezus. Het meest van al waren we fan van Justien Dieltjens als goedgelovige Thomas. Maar ook de zes andere spelers zien we graag nog eens opnieuw aan het werk.
HEMELSE SOUNDTRACK
De regie lag in handen van de Geelse Bieke Geenen, met wie Poco al eerder samenwerkte. Zij had voor een hemelse soundtrack gezorgd. God is namelijk ook een deejay, remember? Onder meer onze all-time favourite ‘God Only Knows’ van The Beach Boys, ‘Ik Geloof’ van Bobbejaan Schoepen en ‘Personal Jesus’ van Depeche Mode passeerden de revue. Zo werd ‘Personal Jesus’ bijvoorbeeld gebruikt in een stukje film waarin honderden figuranten werden opgevoerd die Jezus volgden op Haar reis van Torrevieja langs de Schoetersstraat naar Jeruzalem.
Na de voorstelling daalde God neer op het podium. Hij deed dat in de persoon van Michel Van Hoof, die de acteurs loofde voor hun knappe prestatie. Hij vond het wel jammer dat Poco Crescendo uiteindelijk zijn doel had gemist, namelijk doorgroeimogelijkheden bieden voor jonge acteurs naar Crescendo zelf. Misschien biedt deze voorstelling alsnog kansen? Zonder meer een knappe voorstelling!
Gezien >>> La Ultima Cena van Tom De Beckker in een regie van Bieke Geenen, met Fran Buelens, Maaike van Beek, Justien Dieltjens, Wannes Op de Beeck, Marlien Echelpoels, Yarne Van Saet, Janne Vankerckhove, Silke en Maite Dillen en Jolien Raets, in Zaal Lux, op zondag 27 november 2016
Identikit Tom De Beckker >>> In 2014 speelde hij de rol van John Woods in de Vlaamse reeks ‘In Vlaamse Velden’. Hij was ook te zien in ‘Vossenstreken’, ‘Deadline 25/5’, ‘W. - Witse de film’ en in de Britse tv-reeks ‘The White Queen’. In 2017 maakt hij zijn opwachting in ‘Dode Hoek’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten