woensdag 30 november 2016

Burgemeester met pensioen

Dat Roger Gabriëls (GBL) op 1 april 2017 burgemeester af is, kon je hier vanmorgen al lezen. Cultuurschepen en partijgenoot Patrick Heremans neemt het dan van hem over.

Vanmorgen was er om 10 uur een persmoment. “Het is nu officieel. Ik heb het maandag telefonisch aan mevrouw de gouverneur laten weten. Vanaf 1 april ga ik proberen te genieten van mijn rustpensioen”, aldus Gabriëls.
“De aanleiding is dat ik voor mezelf uitgemaakt heb dat ik volgende verkiezingen geen kandidaat meer ben. In het belang van de partij vind ik dat ik niet tot de laatste dag (31 december 2018) kan blijven en dan stoppen. Nu kunnen mijn opvolger Patrick Heremans en nieuwe schepen Ann Willems zich nog inwerken en zo naar de verkiezingen werken. En nog: op 31 maart 2017 heb ik bijna 49 jaar gewerkt, 40 jaar in de bouw en 9 jaar voltijds als burgemeester. Ik heb dan 22 jaar en 3 maanden aan politiek gedaan, 12 jaar als schepen en 10 jaar en 3 maanden als burgemeester. Voor mij is het goed geweest!!”

HEREMANS & HELSEN
Patrick Heremans neemt vanaf 1 april 2017 de rol van Roger Gabriëls over als burgemeester. “Het gaat hierbij om de taken die verbonden zijn aan het burgemeesterschap. Voor alle duidelijkheid: ik behoud mijn huidige schepenbevoegdheden, zijnde: onderwijs, cultuur, bib, begraafplaatsen en kerkraad. De nieuwe schepen, Ann Willems, zal dan de andere bevoegdheden overnemen die nu bij Roger zitten: huisvesting, openbare werken, land- en tuinbouw en groenvoorziening.”
Maar er zijn kapers op de kust. Zo werpt Maurice Helsen (CD&V) zich op als kandidaat-burgemeester. Tijdens het CD&V-partijbestuur van 18 oktober werd Helsen door de Herenthoutse bestuursleden aangeduid als lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018. Maurice is momenteel schepen van financiën, verkeer en mobiliteit en van lokale economie en middenstand. Tevens zetelt hij in de CD&V-partijbesturen van regio Kempen en de provincie Antwerpen en is hij lokaal bestuurslid van Beweging.net (ACW).

Geen opmerkingen: